Do czego służy kompresor?
Mówiąc najprościej - do pompowania. Zasysa powietrze atmosferyczne i, przy użyciu energii mechanicznej z elektrycznego silnika, spręża do odpowiedniego ciśnienia. Podręczny kompresor samochodowy może służyć do cyklicznej kontroli ciśnienia w oponach oraz uzupełniania ewentualnych braków powietrza.
Również w przypadku uszkodzenia opony, które można samodzielnie załatać przy użyciu odpowiedniego środka w sprayu, konieczne będzie jej szybkie dopompowanie. Mało kto ma ochotę na długotrwałe i monotonne męczenie się zwykłą pompką mechaniczną: nożną lub ręczną. Urządzenie elektryczne może w kilka minut załatwić za nas ten problem, a my mamy szansę szybko wrócić na trasę.
Jednak kompresor samochodowy może służyć nie tylko do pompowania opon. Wiele z nich ma w zestawie odpowiednie przejściówki i złącza umożliwiające szybkie napełnienie dmuchanych zabawek powietrzem. Wyjazd na camping albo z dziećmi nad wodę nie musi wiązać się z mozolnym dmuchaniem różnego rodzaju materacy i kółek - wystarczy podłączyć odpowiednie urządzenie!
Jakie parametry ma kompresor?
Kompresor samochodowy, mimo swojej prostoty, odznacza się kilkoma właściwościami. Mogą one zadecydować, czy dany wyrób w ogóle nada się do naszych potrzeb. Oto niektóre z nich:
- ciśnienie maksymalne,
- szybkość pompowania,
- napięcie i źródło zasilania,
- poziom hałasu,
- maksymalny czas pracy,
- funkcje dodatkowe.
Ciśnienie maksymalne
Wyraża się je w barach [bar], paskalach [Pa], kilopaskalach [kPa], megapaskalach [MPa], milimetrach słupa rtęci [mmHg], calach słupa rtęci [inHg], kilogramach na centymetr kwadratowy [kg/cm2] lub funtach na cal kwadratowy [psi]. Im wyższa będzie to wartość, tym wyższe ciśnienie możemy uzyskać. Warto sprawdzić w instrukcji użytkowania naszego pojazdu, jakie jest zalecane ciśnienie w oponach. Może się okazać, że bardzo mały kompresor nie będzie w stanie prawidłowo ich napompować, więc stanie się bezużytecznym gadżetem w bagażniku.
W jednostkach ciśnienia panuje olbrzymi bałagan. Oto kompletny przelicznik, umożliwiający konwersję między nimi, aby móc zadecydować, czy oferowany kompresor spełnia wymagania:
- 1 bar = 100 000 Pa
- 1 bar = 100 kPa
- 1 bar = 0,1 MPa
- 1 bar = 750 mmHg
- 1 bar = 29,53 inHg
- 1 bar = 1,02 kg/cm2
- 1 bar = 14,5 psi
Najczęściej używanymi jednostkami do określania ciśnienia w ogumieniu są bary [bar], megapaskale [MPa] i funty na cal kwadratowy [psi], ale nie tylko. Zwłaszcza producenci z dalekiej Azji stosują inne jednostki, dlatego warto mieć świadomość ich istnienia oraz umieć je przeliczać.
Szybkość pompowania
Ten parametr również jest istotny i podaje się go w litrach na minutę [l/min] lub [dm3/min]. Im większą ma wartość, tym szybciej koło zostanie napompowane. Warto mieć na uwadze, że malutkie kompresory mogą się stosunkowo szybko przegrzewać, więc robienie przerw na studzenie mało wydajnego urządzenia może być irytujące.
Jeżeli szybkość pompowania jest bardzo niska, lecz ciśnienie maksymalne, jakie może osiągnąć dany kompresor odpowiada naszym potrzebom, to taki sprzęt nada się z powodzeniem. Jedynie należy mieć na uwadze czas trwania takiego procesu.
Napięcie i źródło zasilania
Większość kompresorów samochodowych może być zasilana z typowego gniazda zapalniczki. Panuje w nim napięcie o wartości 12 V. Taka wartość jest natywna dla zdecydowanej większości aut osobowych i dostawczych - jeżeli są jakieś wątpliwości w tym zakresie, warto sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu. Z kolei, samochody ciężarowe mają instalację zasilaną napięciem 24 V.
Niektóre kompresory samochodowe można zasilając również z sieci 230 V, ponieważ mają wbudowany odpowiedni zasilacz obniżający napięcie do prawidłowej wartości. Takie rozwiązanie przyda się osobom, które chcą używać kompresora również w domu, na przykład do pompowania piłek.
Na rynku są dostępne tak zwane urządzenia rozruchowe zawierające kompresor. W kompaktowej obudowie znajduje się akumulator, przewody rozruchowe oraz wspomniany przyrząd do pompowania kół. Ta opcja jest o tyle ciekawa, że pozwala na działanie kompresora zupełnie bez udziału samochodu. Natomiast w razie potrzeby, może wspomóc akumulator samochodowy, jeżeli ten znajdzie się w stanie rozładowania.
Poziom hałasu
Nikt nie lubi hałasu, więc im go mniej, tym lepiej. Jego poziom jest podawany w decybelach [dB]. Co ciekawe, to zazwyczaj małe kompresory generują więcej hałasu. Tego typu urządzenia są włączane stosunkowo rzadko, więc raczej nie jest to dokuczliwe, ale chcąc używać kompresora również w domu czy na polu namiotowym, warto wziąć to pod uwagę.
Jaki poziom hałasu jest dla nas nieodpowiedni? Przykładowo, silnik samochodu ciężarowego emituje dźwięk o natężeniu 85-95 dB, co jest wartością powodującą dyskomfort. Małe kompresory emitują dźwięk o zbliżonym natężeniu. Dopiero duże kompresory zasilane z sieci mogą osiągać poziom natężenia dźwięku rzędu 50-60 dB, czyli porównywalne z suszarką do włosów lub odkurzaczem.
Maksymalny czas pracy
Mało który kompresor jest przewidziany do pracy ciągłej. Zwłaszcza te niewielkie, chłodzone powietrzem, mogą się przegrzewać po kilku minutach ciągłej pracy. Trzeba wtedy robić przerwy na ostudzenie, przewidziane w instrukcji obsługi, ponieważ przegrzanie może spowodować zatarcie się tłoka w cylindrze i bezpowrotne zniszczenie urządzenia.
Podawany jest zazwyczaj w minutach [min]. Im dłuższy, tym lepiej dla nas.
Funkcje dodatkowe
W opakowaniach wielu kompresorów są przejściówki i końcówki do pompowania materacy i zabawek plażowych. Warto zwrócić na nie uwagę, ponieważ można w ten sposób oszczędzić sobie wysiłku podczas dmuchania własnymi płucami.
Większość kompresorów jest wyposażona w manometr, wskazujący aktualne ciśnienie powietrza. To bardzo użyteczny gadżet, ponieważ pozwala napompować koło bez konieczności przerywania i sprawdzania ciśnienia oddzielnym przyrządem. Wystarczy podłączyć końcówkę do wentyla, włączyć zasilanie i obserwować wskazówkę wbudowanego ciśnieniomierza.
Warto również zwrócić uwagę na długość przewodu zasilającego nasz kompresor oraz na długość wężyka. Im dłuższe, tym wygodniej można będzie się nim posługiwać. Wiele kompresorów ma też wbudowane źródło światła, ułatwiające pracę w nocy.
Przegląd urządzeń
Liczba rodzajów kompresorów na rynku jest olbrzymia. Warto przyjrzeć się bliżej niektórym modelom.
Coś taniego
Ten kompresor jest mały, prosty i tani. Pomimo swojej ceny, maksymalne ciśnienie to aż 7 bar (100 psi). Długość przewodu zasilającego również jest znaczna - 3 m - co umożliwi napompowanie każdej opony w samochodzie.
Na jego wyposażeniu jest mała latarka LED, dzięki której można posługiwać się nim nocą. Zawiera również komplet podstawowych złącz do pompowania piłek i materacy. Jego gabaryty są na tyle małe, że znajdzie się na niego miejsce w każdym, nawet najmniejszym bagażniku.
Do domu i samochodu
Ten kompresor można zasilać zarówno z instalacji samochodowej (12 V), jak i domowej (230 V).
Posiada również wyższe ciśnienie maksymalne, aż 200 psi - prawie 14 bar. W zestawie jest kilka końcówek. Wbudowany manometr wskazuje aktualne ciśnienie.
Mały i zgrabny
Taka walizeczka również może być kompresorem. W jego wnętrzu kryją się niezbędne akcesoria, więc nie ma obawy o ich zgubienie, zaś po bagażniku nie plącze się ani przewód, ani wąż.
Ciekawym elementem wyposażenia jest manometr cyfrowy, nie analogowy, przez co odczyt wskazań jest bardzo wygodny. W kompresor jest wbudowana mała latarka LED.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego kompresora samochodowego to nie taka prosta sprawa. Trzeba zawczasu przemyśleć, do czego chcemy go używać, aby wybrać ten, który najlepiej spełni nasze oczekiwania.