Do czego służą przewody rozruchowe?
Przewody rozruchowe, jak sama nazwa wskazuje, służą do rozruchu. W sytuacji, kiedy akumulator okaże się rozładowany (lub będzie sprawiał takie wrażenie) można przy ich pomocy “pożyczyć nieco prądu” z innego samochodu, który jest potrzebny do uruchomienia silnika. Wbudowany alternator, o ile działa prawidłowo, podładuje go w czasie jazdy.
Kiedy mogą się przydać?
Istnieje kilka sytuacji szczególnie newralgicznych dla akumulatora w naszym samochodzie.
Pierwszą jest rozładowanie, spowodowane pozostawieniem włączonych świateł postojowych, radia samochodowego lub niedomkniętych drzwi, przez co działa oświetlenie kabiny. Odbiorniki prądu pobierają energię z akumulatora, więc po upływie wielu godzin może jej zabraknąć dla rozrusznika i świec żarowych, jeżeli mowa o samochodzie z silnikiem Diesla.
Czymś innym jest pozostawienie samochodu zaparkowanego na bardzo długi czas, lecz z wyłączonymi wszystkimi “nadprogramowymi” odbiornikami. Elektronika zawarta w samochodzie nieustannie pobiera trochę energii, ponadto sam akumulator ulega powolnemu samorozładowaniu. Jeżeli pojazd będzie stał przez kilka tygodni lub miesięcy, poziom energii w akumulatorze może spaść do bardzo niskiej wartości.
W czasie ostrej, mroźnej zimy może dojść do zwiększenia się rezystancji wewnętrznej akumulatora, która jest efektem niskiej temperatury zawartego w nim elektrolitu. Jest w nim nadal zawarta energia, ale on nie potrafi jej oddać w ilości wystarczającej dla rozrusznika. Ogrzanie akumulatora, które można uczynić poprzez krótkie naładowanie go z innego źródła energii, powinno rozwiązać problem.
Jak dobrać odpowiednie przewody rozruchowe?
Zasada działania tego przyrządu jest prosta, ponieważ to są zwykłe przewody, które mają przewodzić prąd elektryczny. Jednak warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów, aby wybrać te najlepsze do naszego samochodu.
Długość
Najlepiej, aby były możliwie krótkie, ponieważ długość ma wpływ na straty napięcia. Niestety, to stoi w sprzeczności z wygodą podłączenia, dlatego należy pójść na pewien kompromis. Im dłuższe, tym grubsze powinny być (większy przekrój miedzianej żyły), aby utrzymać straty napięcia na optymalnym poziomie.
Dla samochodów osobowych zazwyczaj zaleca się przewody o długości około 3m. W przypadku samochodów dostawczych, campingowych lub innych, gdzie akumulator może być schowany w wymyślnym miejscu, można rozważyć nieco dłuższe. Przewody rozruchowe o długości 6m lub podobnej są zazwyczaj potrzebne przy ciężarówkach.
Maksymalny prąd
Przewody powinny być dostosowane do prądu, jaki pobiera nasz samochód w trakcie rozruchu. Jego wartość można sprawdzić w instrukcji użytkownika lub odczytać z etykiety akumulatora - zawsze jest podawany. Ma wartość rzędu wielu setek, a nawet powyżej tysiąca - jednostką jest amper [A].
Jeżeli na tej etykiecie znajdziemy tekst w stylu “400A” lub “1200A”, to jest ten parametr. W samochodach z silnikiem Diesla jest większy, ponieważ w grę wchodzi również rozgrzanie wszystkich świec żarowych.
Przewody powinny być przewidziane na taki sam prąd lub większy - nie ma tutaj żadnego ograniczenia. Jedynym limitem jest cena, jaką możemy za nie zapłacić. Podczas zakupu warto wziąć przewód do ręki i powyginać go delikatnie w palcach. Jeżeli wewnątrz przewodu znajduje się miedziana żyła o znacznym przekroju poprzecznym, będzie stawiał opór.
Niektóre wyroby z dalekiej Azji mają grube przewody, ale znajdująca się wewnątrz izolacji miedziana żyła jest cieniutka. Sama powłoka zewnętrzna sprawia wrażenie imponująco solidnej, lecz prąd płynie przez miedź, nie przez nią - więc taki przewód będzie stawiał znaczny opór. Pewnym wyznacznikiem może też być podejrzanie niska cena.
Krokodylki
Od nich zależy jakość połączenia przewodu z klemą akumulatora. Powinny być wykonane z grubej, solidnej blachy, najlepiej miedzianej. Sprężyna zapewniająca ich docisk musi dobrze ściskać obie połówki krokodylków.
Nic nie zastąpi oceny organoleptycznej. Najlepiej wziąć do ręki krokodylek i spróbować kilka razy go ścisnąć. Jeżeli sprężyna stawia zauważalny opór, a sam zacisk jest wykonany z grubej blachy, można mu zaufać.
Podsumowanie
Dobór odpowiednich przewodów do rozruchu naszego samochodu wymaga chwili uwagi. Kupienie pierwszego z brzegu artykułu, sugerując się wyłącznie jego ceną, może sprawić nam fałszywe poczucie bezpieczeństwa - które stracimy, kiedy w awaryjnej sytuacji zbyt cienkie przewody po prostu się stopią i spalą.