Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Czym jest Arduino?

Article Image
W tym tutorialu opiszę czym jest Arduino w wersji dla początkujących.
1. Praktyczny Kurs Arduino - przewodnik po artykułach składających się na kurs 2. Czym jest Arduino? 3. Porównanie Arduino z Raspberry Pi 4. Instalacja sterownika Arduino w systemie Windows 5. Generowanie pliku hex w Arduino 6. Jak wgrać bootloader w Atmega328? 7. Rozpoczęcie pracy z oprogramowaniem Arduino 8. Rozpoczęcie programowania w Arduino 9. Programowe resetowanie Arduino 10. Wprowadzenie do Arduino UNO 11. Wprowadzenie do Arduino NANO 12. Wprowadzenie do Arduino Pro Mini 13. Wprowadzenie do Arduino Mega 2560 14. Wprowadzenie do Arduino Due 15. Wprowadzenie do Arduino Lilypad 16. Wprowadzenie do ATmega328 17. Biblioteka Arduino dla Proteusa 18. Projekt płytki drukowanej Arduino UNO dla Proteus ARES 19. Biblioteka Arduino Lilypad dla Proteusa 20. Odczyt z portu szeregowego Arduino 21. Projektowanie układów LCD z Arduino 22. Łączenie klawiatury z Arduino 23. Wartość ADC na LCD przy użyciu Arduino 24. Symulacja czujnika ultradźwiękowego w Proteusie 25. Połączenie czujnika ultradźwiękowego z Arduino 26. Wiele czujników ultradźwiękowych z Arduino 27. Czujnik temperatury 18B20 z Arduino 28. Jak używać 18B20 w Proteus ISIS? 29. Łączenie LM35 z Arduino w Proteusie 30. Współpraca siedmiosegmentowego wyświetlacza z Arduino w Proteusie 31. Łączenie czujnika PIR z Arduino 32. Współpraca czujnika płomienia z Arduino 33. Interfejs NRF24L01 z Arduino 34. NRF24L01+ i Arduino - Response Timed Out 35. Połączenie RFID RC522 z Arduino 36. Komunikacja Bluetooth z Arduino przy użyciu HC05 37. Sterowanie serwomotorem za pomocą Arduino w Proteusie 38. Projekt sterowania sygnalizacją świetlną przy użyciu Arduino 39. Przewijanie tekstu na matrycy LED 8×8 z użyciem Arduino 40. Inteligentny system oszczędzania energii 41. Komunikacja USB pomiędzy Androidem i Arduino 42. Automatyka domowa z użyciem XBee i Arduino 43. Domowy system bezpieczeństwa oparty na GSM 44. Wysyłanie SMS-ów za pomocą Arduino UNO i SIM900 45. Odbieranie SMS-ów za pomocą komend AT przy użyciu Arduino 46. Projekt rozpoznawania głosu przy użyciu EasyVR Shield 47. Rozpoczęcie pracy z programem EasyVR Commander 48. Połączenie EasyVR z Arduino UNO 49. Błąd szkolenia - niepowodzenie rozpoznawania w EasyVR 50. Połączenie XBee z komputerem 51. Wprowadzenie do modułu XBee 52. Interfejs XBee z Arduino 53. Rozpoczęcie pracy z kamerą Pixy 54. Jak zainstalować oprogramowanie kamery Pixy - PixyMon 55. Aktualizacja firmware kamery Pixy do najnowszej wersji 56. Jak wytrenować kamerę Pixy za pomocą komputera 57. Sterowanie kierunkiem obrotu silnika prądu stałego za pomocą Arduino 58. Sterowanie prędkością obrotów silnika prądu stałego za pomocą Arduino 59. Sterowanie kierunkiem obrotu silnika krokowego za pomocą Arduino 60. Sterowanie prędkością obrotów silnika krokowego za pomocą Arduino 61. Pobieranie danych z serwera internetowego za pomocą Arduino Wi-Fi 62. Wprowadzenie do Arduino YUN 63. Dostęp do serwera Linux Arduino YUN za pomocą Putty
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści

Witajcie przyjaciele. Dzisiaj zamieszczam bardzo podstawowy tutorial na temat tego czym jest Arduino? Piszę ten poradnik ponieważ dostałem wiele próśb od inżynierów, którzy zadają pytania typu: czym jest Arduino? Jaka jest różnica między Arduino a PIC? Jak używać Arduino? Jest to bardzo podstawowy tutorial, więc jeśli jesteś już zaznajomiony z tym tematem możesz go pominąć.

Co to jest Arduino?

Arduino jest niczym innym jak prostym mikrokontrolerem, który jest zwykle używany w projektach inżynierskich, gdzie istnieje potrzeba automatyzacji czegoś.

Możesz połączyć czujniki z tą płytką, możesz napędzać silniki tą płytką, możesz podłączyć do niej przełączniki, itp.

Kiedyś, do włączania żarówki, ludzie używali prostych przełączników. Potem wynalezione zostały przekaźniki, a następnie inżynierowie używali układów czasowych 555 umożliwiających włączenie świateł na jakiś określony czas. Układy 555 są dość duże, więc w końcu inżynierowie odkryli mikrokontrolery, w których są proste piny wyjścia i wejścia. Teraz, jeśli chcesz włączyć światło w określonym czasie, to po prostu podłączasz żarówkę na pin wyjściowy mikrokontrolera, a następnie piszesz program, aby automatycznie ją włączyć.

Korzyść z zastosowania mikrokontrolera jest taka, że układ jest dość prosty, mały i elastyczny. Załóżmy, że chcesz zmienić czas włączania żarówki to, co musisz zrobić, to po prostu zmienić program. W układach 555 trzeba dodatkowo zmienić inne elementy.

W mikrokontrolerach takich jak PIC lub Atmel istnieje niewielka wada.

Załóżmy, że chcesz pracować na PICu. W tym celu musisz najpierw zaprojektować jego podstawowy układ, jak również układ zasilania, aby dostarczyć do niego prąd oraz kupić programator, aby wgrać do niego kod. Trzeba napisać kod dla mikrokontrolera PIC i załadować go za pomocą programatora. Następnie umieścić mikrokontroler PIC z powrotem w układzie i przetestować, co jest dość długim procesem.

Teraz zaawansowane programatory takie jak PICkit2 i PICkit3 mogą być podłączone do płytki, ale nadal trzeba zaprojektować podstawowy układ. Przechodząc do sedna, aby zrobić projekt z mikrokontrolerem PIC lub Atmel musisz wykonać lutowanie, itp.

Tak nie jest w przypadku płytki Arduino, która ma wbudowany programator i podstawowy układ. To, co wystarczy zrobić to po prostu podłączyć Arduino do komputera poprzez kabel USB, pobrać jego oprogramowanie i zacząć wgrywać kod, a potem testować.

Nie trzeba podłączać, odłączać, ani nic innego robić. Wystarczy wgrać kod i testować. Co więcej, Arduino posiada również kilka bardzo wydajnych narzędzi, za pomocą których można przetestować swoje wyjście w dość prosty sposób. Płytka Arduino ma piny, na których można podłączyć urządzenia i włączyć lub wyłączyć je. Czapki z głów dla zespołu Arduino za dostarczenie nam prostej płytki, która ma wszystko na swoim miejscu.

Kolejną zaletą Arduino jest to, że ze względu na swoją popularność wszystkie komponenty elektroniczne mają odpowiednie biblioteki, które są darmowe i używając ich można łatwo obsługiwać dany komponent elektroniczny. Jest open source i stąd jego rozwój następuje dzień po dniu.

Rodzaje płytek Arduino

Istnieje długa lista płytek Arduino. Najczęściej stosowana jest płytka Arduino UNO.

Arduino UNO ma w sumie 13 pinów cyfrowych i 6 pinów analogowych, które są wykorzystywane do łączenia z czujnikami.

Załóżmy, że masz projekt, w którym chcesz podłączyć 30 czujników, co robisz? Wystarczy kupić płytkę Arduino o nazwie Arduino Mega 2560. Ta płytka ma około 70 pinów, które mogą być używane jako wyjście lub wejście, a więc możesz podłączyć swoje czujniki dość łatwo.

Co więcej, Arduino opracowało również różne obudowy, takie jak np. Arduino Ethernet. Używając tej obudowy możesz zapewnić w swoim projekcie dostęp do Internetu poprzez złącze Ethernet.

Innym przykładem jest obudowa Arduino Wi-Fi, która zapewnienia dostęp Wi-Fi.

Obudowa Arduino GSM zapewnia dostęp do GSM lub GPRS.

To, którą płytkę Arduino musisz kupić zależy od wymagań twojego projektu.

Jak używać Arduino?

Kiedy zamówisz płytkę Arduino, otrzymasz pakiet podobny do tego na poniższym obrazku:

Wyjmij płytkę Arduino z pudełka i podłącz do niej kabel mikroUSB. Połącz Arduino z komputerem i już jesteś gotowy do rozpoczęcia pracy.

Aby połączyć Arduino z komputerem musisz zainstalować sterowniki Arduino w systemie Windows. To wszystko na dzisiaj, mam nadzieję, że przekazałem trochę wiedzy i teraz znasz podstawy Arduino.

Wykaz elementów
Ilość
Symbol
Nazwa/opis/gdzie kupić

Artykuł What is Arduino ??? opracowano w wersji polskiej na podstawie współpracy z portalem www.theengineeringprojects.com.

1. Praktyczny Kurs Arduino - przewodnik po artykułach składających się na kurs 2. Czym jest Arduino? 3. Porównanie Arduino z Raspberry Pi 4. Instalacja sterownika Arduino w systemie Windows 5. Generowanie pliku hex w Arduino 6. Jak wgrać bootloader w Atmega328? 7. Rozpoczęcie pracy z oprogramowaniem Arduino 8. Rozpoczęcie programowania w Arduino 9. Programowe resetowanie Arduino 10. Wprowadzenie do Arduino UNO 11. Wprowadzenie do Arduino NANO 12. Wprowadzenie do Arduino Pro Mini 13. Wprowadzenie do Arduino Mega 2560 14. Wprowadzenie do Arduino Due 15. Wprowadzenie do Arduino Lilypad 16. Wprowadzenie do ATmega328 17. Biblioteka Arduino dla Proteusa 18. Projekt płytki drukowanej Arduino UNO dla Proteus ARES 19. Biblioteka Arduino Lilypad dla Proteusa 20. Odczyt z portu szeregowego Arduino 21. Projektowanie układów LCD z Arduino 22. Łączenie klawiatury z Arduino 23. Wartość ADC na LCD przy użyciu Arduino 24. Symulacja czujnika ultradźwiękowego w Proteusie 25. Połączenie czujnika ultradźwiękowego z Arduino 26. Wiele czujników ultradźwiękowych z Arduino 27. Czujnik temperatury 18B20 z Arduino 28. Jak używać 18B20 w Proteus ISIS? 29. Łączenie LM35 z Arduino w Proteusie 30. Współpraca siedmiosegmentowego wyświetlacza z Arduino w Proteusie 31. Łączenie czujnika PIR z Arduino 32. Współpraca czujnika płomienia z Arduino 33. Interfejs NRF24L01 z Arduino 34. NRF24L01+ i Arduino - Response Timed Out 35. Połączenie RFID RC522 z Arduino 36. Komunikacja Bluetooth z Arduino przy użyciu HC05 37. Sterowanie serwomotorem za pomocą Arduino w Proteusie 38. Projekt sterowania sygnalizacją świetlną przy użyciu Arduino 39. Przewijanie tekstu na matrycy LED 8×8 z użyciem Arduino 40. Inteligentny system oszczędzania energii 41. Komunikacja USB pomiędzy Androidem i Arduino 42. Automatyka domowa z użyciem XBee i Arduino 43. Domowy system bezpieczeństwa oparty na GSM 44. Wysyłanie SMS-ów za pomocą Arduino UNO i SIM900 45. Odbieranie SMS-ów za pomocą komend AT przy użyciu Arduino 46. Projekt rozpoznawania głosu przy użyciu EasyVR Shield 47. Rozpoczęcie pracy z programem EasyVR Commander 48. Połączenie EasyVR z Arduino UNO 49. Błąd szkolenia - niepowodzenie rozpoznawania w EasyVR 50. Połączenie XBee z komputerem 51. Wprowadzenie do modułu XBee 52. Interfejs XBee z Arduino 53. Rozpoczęcie pracy z kamerą Pixy 54. Jak zainstalować oprogramowanie kamery Pixy - PixyMon 55. Aktualizacja firmware kamery Pixy do najnowszej wersji 56. Jak wytrenować kamerę Pixy za pomocą komputera 57. Sterowanie kierunkiem obrotu silnika prądu stałego za pomocą Arduino 58. Sterowanie prędkością obrotów silnika prądu stałego za pomocą Arduino 59. Sterowanie kierunkiem obrotu silnika krokowego za pomocą Arduino 60. Sterowanie prędkością obrotów silnika krokowego za pomocą Arduino 61. Pobieranie danych z serwera internetowego za pomocą Arduino Wi-Fi 62. Wprowadzenie do Arduino YUN 63. Dostęp do serwera Linux Arduino YUN za pomocą Putty
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści
Firma:
Tematyka materiału: Kurs Arduino, Arduino UNO
AUTOR
Źródło
www.theengineeringprojects.com
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Edukacja
1/10 Jak działa rezystor LDR?
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"