Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 26: Rezonatory i generatory kwarcowe oraz inne sposoby na stabilną podstawę czasu i częstotliwości

Article Image
W jednym z poprzednich numerów „Elektroniki dla Wszystkich” ukazał się artykuł poświęcony rezonatorom kwarcowym. Kolejny, zwłaszcza w tak krótkim odstępie czasu może wydawać się zbędny, gdyby nie jedna drobna, acz znacząca różnica: tym razem stawiamy na praktyczną wiedzę, zamiast skupiać się na teorii i konstrukcji rezonatorów. Ponadto przedstawione zostaną też inne sposoby na uzyskanie stabilnej częstotliwości lub podstawy czasu.
Toc left icon Poprzednia część
Spis treści
Następna część Toc right icon
1. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 1: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów 2. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 2: Układy scalone 3. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 3: Tranzystory 4. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 4: Półprzewodniki mocy 5. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 5: Diody elektroluminescencyjne (Light Emitting Diodes) 6. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 6: Transoptory 7. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 7: Monochromatyczne wyświetlacze LCD 8. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 8: Mikrofony 9. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 9: Źródła prądowe 10. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 10: Wszystko o kondensatorach 11. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 11: Ujemne sprzężenie zwrotne i historia wzmacniaczy operacyjnych 12. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 12: Tranzystory MOSFET 13. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 13: Elementy o nieliniowej rezystancji 14. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 15: Obwody mostkowe 15. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 16: Wzmacniacze jedno- i dwutranzystorowe 16. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 17: Generatory sygnału na wzmacniaczach operacyjnych 17. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 18: Czujniki Halla 18. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 19: Czujniki ciśnienia 19. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 20: Oscylatory 20. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 21: Czujniki temperatury 21. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 22: Konwersja analogowo-cyfrowa 22. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 23: Filtry dolnoprzepustowe 23. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 25: Tranzystory IGBT 24. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 26: Rezonatory i generatory kwarcowe oraz inne sposoby na stabilną podstawę czasu i częstotliwości
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści

Rezonatory i generatory kwarcowe są w niemal każdym urządzeniu posiadającym jakikolwiek mikrokontroler, mikroprocesor czy specjalizowany układ czasowy. Niemal, bo czasem nie potrzeba ani wysokiej stabilności, ani dokładności częstotliwości, a w takich sytuacjach dla producenta wychodzi taniej zrezygnować z rezonatora kwarcowego na rzecz innego rozwiązania. Są też sytuacje, w których stabilność i dokładność typowego rezonatora nie wystarczy, dobrym przykładem są dokładne mierniki i generatory częstotliwości. W takich sytuacjach zwykły rezonator nie wystarczy. Zacznijmy jednak od typowego projektu każdego początkującego programisty mikrokontrolerów – odmierzania czasu.

Parametry rezonatorów, generatorów i innych źródeł sygnałów czasowych

Kluczowym parametrem, na który każdy zwraca uwagę jest częstotliwość pracy. Na rezonatorach podawana jest podstawowa częstotliwość rezonansowa, dla generatorów jest to częstotliwość generowanego sygnału, lub zakres częstotliwości. Wybór rezonatora lub generatora zależy właśnie od założonej częstotliwości pracy docelowego układu. Konstruktor-hobbysta często skupia się na tym parametrze, zapominając o innych, które też mogą mieć znaczenie, zależnie od zastosowania.

Drugim parametrem, na który wypada zwrócić uwagę jest dokładność częstotliwości. Parametr ten określa, jak blisko podanej częstotliwości znamionowej jest rzeczywista częstotliwość rezonatora czy generatora. Parametr ten najczęściej podawany jest w ppm, czyli w częściach na milion. Jako przykład niech posłuży rezonator 10 MHz firmy IQD, LFXTAL003169. Dokładność częstotliwości, zwana też tolerancją, ma, wg noty katalogowej, wartość ±30 ppm. By obliczyć tolerancję należy podzielić częstotliwość przez milion i pomnożyć przez podaną wartość. W tym przypadku częstotliwość rzeczywista może się różnić o ±300 Hz. Czytelnik może dojść do wniosku, iż taki rezonator do niczego się nie nadaje, ale w praktyce rozrzut parametrów przypomina klasyczny rozkład Gaussa, co oznacza, iż elementów będących najbliżej pożądanej częstotliwości będzie najwięcej, a tych o skrajnych wartościach najmniej. Dla typowych zastosowań, jak zegary mikrokontrolerów czy mikroprocesorów, taka dokładność jak najbardziej wystarczy.

Kolejnym, istotnym parametrem jest stabilność częstotliwości. Dla naszego przykładowego rezonatora wynosi ona ±50 ppm. Określa on, o ile może zmieniać się częstotliwość rezonatora bądź generatora w trakcie pracy. W tym przypadku będzie to aż ±500 Hz. Na stabilność mają wpływ takie rzeczy, jak temperatura otoczenia, zewnętrzne drgania, warunki zasilania rezonatora czy nawet jego orientacja względem Ziemi. Pole grawitacyjne bowiem ma wpływ na drgania rezonatora. Częstotliwość rezonatora może też ulec zmianie pod wpływem wstrząsu, i czasem jest to trwała zmiana. Stabilność częstotliwości rezonatora dotyczy przede wszystkim krótkich okresów pracy – zazwyczaj w perspektywie długoterminowej częstotliwość rezonatora jest znacznie bardziej stabilna, gdyż krótkotrwałe jej zmiany są uśredniane.

Powiązanym parametrem jest współczynnik starzenia się rezonatora. Ponieważ rezonator fizycznie drga, materiał półprzewodnikowy ulega ciągłym deformacjom, w naszym przypadku dziesięciu milionom deformacji na sekundę. Zmęczenie materiału powoduje zatem po pewnym czasie zmianę częstotliwości drgań. Dla naszego przykładu nota podaje zmianę o ±5 ppm na rok przy pracy w temperaturze 25°C. Problem starzenia dotyczy nie tylko tanich rezonatorów, ale też drogich generatorów skompensowanych termicznie (TXCO) czy stabilizowanych termicznie (OCXO). Dlatego jeśli Czytelnika kusi zakup generatora lub miernika częstotliwości wyprodukowanego 30-50 lat temu, bo ma relatywnie niską cenę, a przy tym świetne parametry, powinien on pamiętać o problemie starzenia się rezonatorów i generatorów oraz o kosztach kalibracji takiego instrumentu względem dokładnego wzorca czasu i częstotliwości.

Na koniec warto nadmienić o mocy strat rezonatorów, elementy te bowiem mają pewną rezystancję pasożytniczą wynikającą z ich poniekąd mechanicznej natury pracy. Noty katalogowe podają tę informację, jak i też dopuszczalny poziom sygnału pobudzającego rezonator.

Zbytnie przeciążenie rezonatora nie tylko go rozgrzewa wpływając na częstotliwość rezonansową, ale w skrajnych przypadkach może zwyczajnie uszkodzić rezonator. W przypadku scalonych generatorów kwarcowych wystarczy nie przekraczać maksymalnego napięcia zasilania układu, jak to jest w przypadkach innych scalonych półprzewodników.

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Toc left icon Poprzednia część
Spis treści
Następna część Toc right icon
1. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 1: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów 2. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 2: Układy scalone 3. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 3: Tranzystory 4. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 4: Półprzewodniki mocy 5. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 5: Diody elektroluminescencyjne (Light Emitting Diodes) 6. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 6: Transoptory 7. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 7: Monochromatyczne wyświetlacze LCD 8. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 8: Mikrofony 9. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 9: Źródła prądowe 10. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 10: Wszystko o kondensatorach 11. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 11: Ujemne sprzężenie zwrotne i historia wzmacniaczy operacyjnych 12. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 12: Tranzystory MOSFET 13. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 13: Elementy o nieliniowej rezystancji 14. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 15: Obwody mostkowe 15. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 16: Wzmacniacze jedno- i dwutranzystorowe 16. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 17: Generatory sygnału na wzmacniaczach operacyjnych 17. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 18: Czujniki Halla 18. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 19: Czujniki ciśnienia 19. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 20: Oscylatory 20. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 21: Czujniki temperatury 21. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 22: Konwersja analogowo-cyfrowa 22. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 23: Filtry dolnoprzepustowe 23. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 25: Tranzystory IGBT 24. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 26: Rezonatory i generatory kwarcowe oraz inne sposoby na stabilną podstawę czasu i częstotliwości
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści
Firma:
Tematyka materiału: Parametry rezonatorów, generatorów i innych źródeł sygnałów czasowych, Rezonatory zegarkowe, Rezonatory wysokiej częstotliwości (w.cz.), Generatory kwarcowe i MEMS, Generatory TCXO, OCXO i rubidowe, Gdy dokładność i stabilność są opcjonalne
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich styczeń 2025
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Theremin
1/10 Lew Termen i Leon Theremin to ta sama osoba. Które nazwisko pojawiło się później?
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
W tym numerze znajdziesz źródłową wersję artykułu publikowanego obok
Elektronika dla Wszystkich
styczeń 2025
Elektronika dla Wszystkich
Przejrzyj i kup
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"