Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 1: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów

Article Image
O czym będzie mowa na tym wykładzie? Mikroprocesory (µP) i mikrokontrolery (µC, lub inaczej MCU) to temat na opasłą książkę. Na pewno nie będziemy omawiać zagadnień fizyko-technologicznych, związanych z wytwarzaniem µP i MCU. Zajmiemy się tym tematem w przyszłości, w ramach wykładu o układach scalonych. Nie będziemy też omawiać zagadnień układowych, ani na poziomie układów elementarnych, ani na poziomie architektury. Nie zamierzamy też dotykać tematu programowania µP i µC. To cóż nam pozostaje? Tylko to, co najbardziej jest potrzebne konstruktorowi, czyli Czytelnikowi EdW. Zajmiemy się przeglądem µP i µC, o których warto wiedzieć, jeśli się kreatywnie projektuje urządzenia elektroniczne z zastosowaniem tych układów. Przed tym jednak wyjaśnijmy sobie parę spraw terminologicznych.
Toc left icon Poprzednia część
Spis treści
Następna część Toc right icon
1. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 1: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów 2. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 2: Układy scalone 3. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 3: Tranzystory 4. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 4: Półprzewodniki mocy 5. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 5: Diody elektroluminescencyjne (Light Emitting Diodes) 6. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 6: Transoptory 7. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 7: Monochromatyczne wyświetlacze LCD 8. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 8: Mikrofony 9. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 9: Źródła prądowe 10. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 10: Wszystko o kondensatorach 11. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 11: Ujemne sprzężenie zwrotne i historia wzmacniaczy operacyjnych 12. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 12: Tranzystory MOSFET 13. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 13: Elementy o nieliniowej rezystancji 14. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 15: Obwody mostkowe 15. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 16: Wzmacniacze jedno- i dwutranzystorowe 16. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 17: Generatory sygnału na wzmacniaczach operacyjnych 17. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 18: Czujniki Halla 18. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 19: Czujniki ciśnienia 19. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 20: Oscylatory 20. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 21: Czujniki temperatury 21. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 22: Konwersja analogowo-cyfrowa 22. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 23: Filtry dolnoprzepustowe
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści

Mikroprocesor kontra mikrokontroler

Czy właściwe jest słowo „kontra”, czyli przeciwstawianie µP i µC? Chyba nie, przecież to jedna rodzina układów, a µC zrodził się z µP w miarę rozwoju technologii i niejako µC zawiera w sobie µP.

Mikroprocesor zawiera w sobie tylko procesor (CPU – Central Processor Unit) i trochę rejestrów pamięci, a w miarę rozwoju technologii do jednego krzemowego chipa udało się „zapakować” zarówno procesor jak też pamięć RAM, ROM oraz interfejsy Wejścia/Wyjścia (I/O). w ten sposób powstał jednoukładowy komputer (single chip computer), któremu dano nazwę mikrokomputer, później zmieniony na mikrokontroler. Można by sądzić, że dalej rozwijały się już tylko µC, bo po co produkować µP, które wymagają dołączenia zewnętrznych układów pamięci i układów I/O, jeśli mamy już układy zawierające cały system komputerowy w jednym chipie. Otóż to nie jest tak.

Mikrokontrolery wyłoniły się z rozwoju technologicznego mikroprocesorów i ciągle rozwijają się, ale mikroprocesory też ciągle się rozwijają. Jak to jest możliwe? Otóż µP i µC rozwijają się niezależnie w dwóch całkowicie różnych obszarach zastosowań. Mikroprocesory są stosowane w komputerach ogólnego przeznaczenia, natomiast µC w komputerkach przeznaczonych do zagnieżdżenia (embedded) w określonych urządzeniach (pralka, samochód, itp.), w których spełniają funkcje pomiarowo-sterownicze, stąd przyjęła się nazwa mikrokontroler, a nie pierwotnie stosowana mikrokomputer. A jeśli tak różne są pola zastosowań µP i µC, to zapewne ich parametry i funkcje różnią się zasadniczo, zatem pierwsza grafika ze strzałkami w kontrze (rysunek 1) całkiem nieźle oddaje rzeczywistość.

Rysunek 1.

Podsumujmy więc te różnice:

  • µP jest sercem komputera ogólnego przeznaczenia, głównie w komputerach osobistych, natomiast µC jest wyspecjalizowanym jednochipowym komputerkiem zagnieżdżonym w określonym sprzęcie (urządzeniu, gadżecie). Uwaga – zawsze są jakieś odstępstwa od reguły i tak jest w tym przypadku. Niektóre typy mikroprocesorów są wytwarzane do zastosowań zagnieżdżonych.
  • wobec znacznej ceny komputera osobistego µP – kluczowy podzespół komputera – nie musi być bardzo tani, natomiast µC to na ogół element groszowy, stosowany często w bardzo tanich gadżetach (oczywiście cena zależy od parametrów układu i bez trudu można znaleźć µP tańsze od µC).
Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Toc left icon Poprzednia część
Spis treści
Następna część Toc right icon
1. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 1: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów 2. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 2: Układy scalone 3. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 3: Tranzystory 4. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 4: Półprzewodniki mocy 5. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 5: Diody elektroluminescencyjne (Light Emitting Diodes) 6. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 6: Transoptory 7. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 7: Monochromatyczne wyświetlacze LCD 8. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 8: Mikrofony 9. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 9: Źródła prądowe 10. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 10: Wszystko o kondensatorach 11. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 11: Ujemne sprzężenie zwrotne i historia wzmacniaczy operacyjnych 12. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 12: Tranzystory MOSFET 13. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 13: Elementy o nieliniowej rezystancji 14. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 15: Obwody mostkowe 15. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 16: Wzmacniacze jedno- i dwutranzystorowe 16. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 17: Generatory sygnału na wzmacniaczach operacyjnych 17. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 18: Czujniki Halla 18. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 19: Czujniki ciśnienia 19. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 20: Oscylatory 20. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 21: Czujniki temperatury 21. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 22: Konwersja analogowo-cyfrowa 22. Edukacja w EdW dla szkół i uczelni - wykład 23: Filtry dolnoprzepustowe
Rozwiń cały spis treści Zwiń spis treści
Firma:
Tematyka materiału: Od mikroprocesorów do mikrokontrolerów, mikroprocesor, mikrokontroler, historia, wykład, Gordon Moore, Robert Noyce, Andrew S. Grove (András István Gróf), Leslie László Vadász, William Shockley, Bruce E. Deal, Federico Faggin, Harry Sello, MCU, Kryteria wyboru mikrokontrolera, Mikrokontrolery - jak wybierać i co wybrać, Porównanie µP z µC, RISC-V, 8051, Z80, 6502, AVR, ARM, PIC
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich grudzień 2022
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Czujniki temperatury
1/10 Temperatura to
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
W tym numerze znajdziesz źródłową wersję artykułu publikowanego obok
Elektronika dla Wszystkich
grudzień 2022
Elektronika dla Wszystkich
Przejrzyj i kup
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"