Prądnica i hamowanie (silnik prądu stałego)
Zacznijmy od bodaj najprostszego przykładu silnika bez żadnego regulatora, dołączonego wprost do akumulatora, gdzie nie ma żadnego sprzęgła i gdzie silnik jest stale połączony z kołami. Załóżmy, że w jakimś prymitywnym wózku golfowym silnik elektryczny jest dołączany wprost do akumulatora, bez żadnego regulatora.
Jak wyglądałaby sytuacja, gdyby silnik i akumulator były idealne, bez żadnych rezystancji szeregowych?
Nie ma wątpliwości, że podczas wjazdu pod górkę napięcie akumulatora powoduje pracę silnika. Załóżmy na początek dla ułatwienia analizy, że w silniku i w wózku nie ma strat tarcia (rysunek 1a).
W takiej sytuacji podczas wjazdu pod górkę cała energia elektryczna pobierana z akumulatora będzie zamieniana na energię mechaniczną, a ta zostanie zużyta na zwiększanie energii potencjalnej pojazdu. Wózek na szczycie pagórka będzie miał większą energię potencjalną, niż miał u jego podnóża. Cała energia elektryczna pobrana z akumulator...