Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Silniki prądu stałego cz.9 - rola sterownika przy pracy w funkcji prądnicy oraz przy hamowaniu

Zgodnie z zapowiedzią w tym odcinku mamy omówić rolę sterownika przy pracy w funkcji prądnicy oraz przy hamowaniu.
Article Image

Prądnica i hamowanie (silnik prądu stałego)

Zacznijmy od bodaj najprostszego przykładu silnika bez żadnego regulatora, dołączonego wprost do akumulatora, gdzie nie ma żadnego sprzęgła i gdzie silnik jest stale połączony z kołami. Załóżmy, że w jakimś prymitywnym wózku golfowym silnik elektryczny jest dołączany wprost do akumulatora, bez żadnego regulatora.

Jak wyglądałaby sytuacja, gdyby silnik i akumulator były idealne, bez żadnych rezystancji szeregowych?

Nie ma wątpliwości, że podczas wjazdu pod górkę napięcie akumulatora powoduje pracę silnika. Załóżmy na początek dla ułatwienia analizy, że w silniku i w wózku nie ma strat tarcia (rysunek 1a).

W takiej sytuacji podczas wjazdu pod górkę cała energia elektryczna pobierana z akumulatora będzie zamieniana na energię mechaniczną, a ta zostanie zużyta na zwiększanie energii potencjalnej pojazdu. Wózek na szczycie pagórka będzie miał większą energię potencjalną, niż miał u jego podnóża. Cała energia elektryczna pobrana z akumulator...

Aby pobrać e-wydanie zawierające ten artykuł wykup prenumeratę
Kup teraz
Tematyka materiału: silniki prądu stałego, prądnica
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich maj 2019
Udostępnij
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"