Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Silniki prądu stałego, część 16

Article Image
W poprzednim odcinku okazało się, że dwa MOSFET-y według rysunku 1 odpowiednio sterowane pozwalają zrealizować zarówno płynne napędzanie silnika, jak i płynne hamowanie. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze możliwości elektronicznej zmiany kierunku obrotów bez użycia przekaźnika, o czym wspomnieliśmy w siódmej części niniejszego cyklu.
Rysunek 1.

Dwukierunkowy sterownik mostkowy (H bridge) można zrealizować według idei z rysunku 2.

Rysunek 2.

Niestety, sterowniki mostkowe budzą szereg wątpliwości. Nic dziwnego, już schemat zastępczy silnika wskazuje, że sterowanie nie jest takie proste. Ale wątpliwości po części wynikają też z faktu, że dwa takie sterowniki mostkowe H bardzo często stosowane są do napędzania silników krokowych, a dla nowoczesnych silników BLDC potrzebne są mostki nie z czterema, tylko z sześcioma kluczami. Wtedy trzeba koniecznie uwzględnić dodatkowe okoliczności i właściwości. I właśnie opisy mostków związane z silnikami krokowymi i BLDC straszą nie tylko początkujących. W przypadku klasycznych silników komutatorowych DC z magnesami trwałymi (PMDC) licznymi dodatkowymi informacjami po prostu nie trzeba się przejmować. Trzeba jednak dokładniej rozumieć sposób pracy mostka i wyjaśnić przynajmniej główne wątpliwości. 

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Firma:
Tematyka materiału: silnik prądu stałego, MOSFET, mostek H, IGBT, BLDC, PMDC, PWM
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich lipiec 2022
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Edukacja
1/10 Jak działa rezystor LDR?
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
W tym numerze znajdziesz źródłową wersję artykułu publikowanego obok
Elektronika dla Wszystkich
lipiec 2022
Elektronika dla Wszystkich
Przejrzyj i kup
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"