Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Silniki prądu stałego, część 16

W poprzednim odcinku okazało się, że dwa MOSFET-y według rysunku 1 odpowiednio sterowane pozwalają zrealizować zarówno płynne napędzanie silnika, jak i płynne hamowanie. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze możliwości elektronicznej zmiany kierunku obrotów bez użycia przekaźnika, o czym wspomnieliśmy w siódmej części niniejszego cyklu.
Article Image
Rysunek 1.

Dwukierunkowy sterownik mostkowy (H bridge) można zrealizować według idei z rysunku 2.

Rysunek 2.

Niestety, sterowniki mostkowe budzą szereg wątpliwości. Nic dziwnego, już schemat zastępczy silnika wskazuje, że sterowanie nie jest takie proste. Ale wątpliwości po części wynikają też z faktu, że dwa takie sterowniki mostkowe H bardzo często stosowane są do napędzania silników krokowych, a dla nowoczesnych silników BLDC potrzebne są mostki nie z czterema, tylko z sześcioma kluczami. Wtedy trzeba koniecznie uwzględnić dodatkowe okoliczności i właściwości. I właśnie opisy mostków związane z silnikami krokowymi i BLDC straszą nie tylko początkujących. W przypadku klasycznych silników komutatorowych DC z magnesami trwałymi (PMDC) licznymi dodatkowymi informacjami po prostu nie trzeba się przejmować. Trzeba jednak dokładniej rozumieć sposób pracy mostka i wyjaśnić przynajmniej główne wątpliwości. 

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Tematyka materiału: silnik prądu stałego, MOSFET, mostek H, IGBT, BLDC, PMDC, PWM
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich lipiec 2022
Udostępnij
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"