Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Ekscytacje Maxa. Migające diody LED i śliniący się inżynierowie (15)

Article Image
Od czasu do czasu na scenie pojawia się umysł jedyny w swoim rodzaju (przez jakieś dziwne zrządzenie losu, zdarza się to mniej więcej raz na pokolenie). Taki umysł dostrzega rzeczy wykraczające poza zrozumienie przeciętnego Kowalskiego czy Kowalskiej, rzucając jasne światło na wcześniej nieprzeniknione problemy, rozpraszając mrok i ujawniając tajemnice wszechświata.

Co? Kto? Ja?

Cóż, jesteś bardzo miły i rozumiem, jak mogłeś dojść do takiego wniosku (zwłaszcza jeśli wcześniej rozmawiałeś z moją kochaną matką), ale tak naprawdę mówiłem o angielskim matematyku Johnie Hortonie Conwayu (1937–2020), który pojawił się w pokoleniu poprzedzającym moje, uwalniając tym samym przyszłych historyków od dylematów wyboru pomiędzy nami.

Mówiąc o pokoleniach, przypomina mi się pytanie, które zadałem w artykule „Z którym pokoleniem się identyfikujesz?” (https://bit.ly/3brBsfv), gdzie pytałem: „Czy jesteś z pokolenia ciszy, wyżu demograficznego, członkiem załogi Generation Jones, milenialsem, czy też masz wytatuowane na czole „pokolenie X, Y lub Z”?”. Jeśli chodzi o mnie, dumnie reprezentuję pokolenie Jonesa (poważnie; to naprawdę coś – http://bit.ly/318NfcD).

To żyje!

Conway był postacią, którą opisano jako „Archimedesa, Micka Jaggera, Salvadora Dali i Richarda Feynmana w jednym”. Wśród jego licznych zasług dla różnych gałęzi matematyki, Conway wynalazł (może powinniśmy powiedzieć „odkrył”) „liczby nadrzeczywiste”. Jak zauważa Wikipedia, „sformułowane w teorii mnogości Von Neumanna-Bernaysa-Gödla, liczby nadrzeczywiste są uniwersalnym zbiorem uporządkowanym w tym sensie, że wszystkie inne zbiory uporządkowane, takie jak liczby wymierne, liczby rzeczywiste, funkcje wymierne, pole Leviego-Civity, liczby nadrzeczywiste i liczby hiperrealne, mogą być realizowane jako podpola liczb nadrzeczywistych”. Cóż, banalne i oczywiste! Szczególnie interesujące dla nas jest to, że Conway był pomysłodawcą słynnego dwuwymiarowego automatu komórkowego znanego obecnie jako „Gra w życie” Hortona Conwaye’a (GOL), który wypuścił na świat w 1970 roku. „Wszechświat”, w którym rozgrywa się GOL, to nieskończona, dwuwymiarowa ortogonalna siatka kwadratowych „komórek”, z których każda znajduje się w jednym z dwóch możliwych stanów: „żywym” lub „martwym”. Każda komórka wchodzi w interakcję ze swoimi ośmioma „sąsiadami”, czyli komórkami bezpośrednio z nią sąsiadującymi poziomo, pionowo lub ukośnie.

Na początku gry wszechświat jest wypełniony początkowym wzorcem, który stanowi „zalążek” systemu. Następnie gra ewoluuje z pokolenia na pokolenie zgodnie z następującymi zasadami:

  1. Każda żywa komórka, która ma mniej niż dwóch żywych sąsiadów, umiera, tak jakby była niedostatecznie zaludniona.
  2. Każda żywa komórka z dwoma lub trzema żywymi sąsiadami żyje do następnego pokolenia.
  3. Każda żywa komórka z więcej niż trzema żywymi sąsiadami umiera, tak jakby z powodu przeludnienia.
  4. Każda martwa komórka z dokładnie trzema żywymi sąsiadami staje się żywą komórką, tak jakby ożyła.

Pierwsze pokolenie jest tworzone poprzez zastosowanie powyższych zasad jednocześnie do każdej komórki w pokoleniu nasiennym. Narodziny i śmierć następują jednocześnie, a dyskretny moment, w którym to się dzieje, jest nazywany krokiem. Każde pokolenie jest czystą funkcją poprzedniego. Reguły są stosowane wielokrotnie w celu tworzenia kolejnych pokoleń.

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Firma:
Tematyka materiału: Opanuj modulo, Jeden to najbardziej samotna liczba, GetNeoNum()
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich grudzień 2024
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Czujniki temperatury
1/10 Temperatura to
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"