Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Wokół Arduino: wyświetlacze graficzne cz.2 - standardy, szybkość transferu, interfejsy

W pierwszym odcinku omówiliśmy szereg podstawowych zagadnień, dotyczących wyświetlaczy graficznych (matrycowych). Absolutnie nie wyczerpały one zagadnienia, ponieważ jest ono bardzo obszerne i ma szereg aspektów, które trudno objąć jednocześnie. Spróbujemy je omówić po kolei, co w końcu wyjaśni tematykę wyświetlaczy graficznych i znakomicie ułatwi ich praktyczne wykorzystanie.
Article Image

Czy istnieje jednolity standard sterowania wyświetlaczy? 

Zapewne można byłoby opracować uniwersalne wytyczne, a wręcz ogólnoświatowy standard sterowania dla dowolnych wyświetlaczy monochromatycznych i kolorowych. I jedno powszechnie przyjęte, standardowe łącze transmisyjne między mikroprocesorem a sterownikiem.

Dane z reguły są przesyłane w bajtach, więc naturalnym rozwiązaniem wydaje się 8-liniowa równoległa szyna danych. Ale można byłoby albo zwiększyć liczbę linii danych, np. do 16 czy nawet 24, albo odwrotnie – liczbę linii poważnie zredukować. W skrajnym przypadku można sobie wyobrazić, że między mikroprocesorem a sterownikiem wyświetlacza graficznego wystarczyłaby tylko jedna linia danych! Każde z rozwiązań miałoby zalety i wady. Niestety, kilkadziesiąt lat temu, w czasach gdy pojawiły się wyświetlacze graficzne, NIE POWSTAŁ uniwersalny ogólnoświatowy standard!

Z kilku powodów mamy dziś do czynienia z różnymi sposobami przesyłania danych z mikroprocesora do modułu wyświetl...

Aby pobrać e-wydanie zawierające ten artykuł wykup prenumeratę
Kup teraz
Tematyka materiału: mikroprocesory, OLED, I2C, SPI, RGB
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich grudzień 2019
Udostępnij
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"