Dzień z życia z Balliego - domowego robota towarzyszącego firmy Samsung, który wykorzystuje technologię AI
Firma Samsung zaprezentowała nową wersję Balliego - domowego robota towarzyszącego, z łatwością wykorzystującego technologię AI, w trakcie konferencji prasowej tuż przed targami Consumer Electronics Show (CES) 2024. Do prawdziwego debiutu Balliego doszło na targach CES 2020 i od tego czasu przeszedł on wiele udoskonaleń obejmujących np. dodanie funkcji, które mają dopomóc użytkownikom w inteligentnym zarządzaniu codziennymi obowiązkami. Zbudowany przez firmę Samsung robot domowy Ballie pełni rolę osobistego asystenta, który porusza się samodzielnie po domu i wykonuje rozmaite zadania. Łącząc się z występującymi i używanymi w domu urządzeniami oraz zarządzając nimi, Ballie może wspierać użytkowników w wielu sytuacjach, stale ucząc się wzorców zachowań, a także zwyczajów domowników, aby, w praktyce, zapewniać bardziej spersonalizowane usługi. Ballie dba o komfort domowników i gości, przesyłając wideoaktualizacje dotyczące: zwierząt domowych i bliskich na rozwiązania mobilne użytkowników przebywających poza domem. Oprócz tego Ballie potrafi też zadbać o odpowiedni nastrój przy każdej aktywności w domu - niezależnie od tego czy użytkownik jest zajęty ćwiczeniami, pracuje, czy też wypoczywa. Wyświetlanie filmów z treningami na ścianie lub podłodze w optymalnym rozmiarze, odtwarzanie muzyki lub odbieranie telefonów - robot domowy Ballie sprawia, że codzienne życie staje się bardziej produktywne i wygodniejsze.
Całkowicie elektryczny układ hamulcowy Grupy ZF dla przeróżnych pojazdów definiowanych programowo
Dostępne na wszystkich kołach silniki elektryczne stosunkowo łatwo generują potrzebną do zahamowania pojazdów siłę. Do ich działania nie potrzeba oczekiwanych w przypadku innych aut płynów hamulcowych - to sprawia, że jest tu mowa o tzw. suchym układzie hamulcowym. Otrzymywane z pedału hamulca sygnały są bezpośrednio "przesyłane" na silniki elektryczne, co sprawia, że do zatrzymania pojazdów dochodzi wyłącznie z wykorzystaniem tych silników. W porównaniu z tradycyjnymi układami hamulcowymi siła hamowania nie jest generowana w wyniku zachodzenia ciśnienia płynów w układzie hydraulicznym, co w konsekwencji pozwala m.in. skrócić drogę hamowania. Dla przykładu droga hamowania, z prędkości 100 km/h, może zostać zmniejszona o niemal 9 m - w stosunku do konwencjonalnych układów hamulcowych. Rezygnacja z układu hydraulicznego oznacza mniejsze koszty montażu czy logistyki podczas produkcji pojazdu, ponieważ całość składa się z niskawej liczby podzespołów, jak również nie ma potrzeby wymieniania płynu hamulcowego, co pomniejsza liczbę czynności serwisowych, rzecz jasna w warsztacie. Szczątkowe momenty oporu, które występują w konwencjonalnych układach hamulcowych, z powodu minimalnego kontaktu między klockami hamulcowymi, a tarczami hamulcowymi, zredukowane są niemal do zera. Skutkuje to jeszcze mniejszą emisją cząstek stałych spowodowaną ścieraniem hamulców, a mniejszy opór podczas jazdy pozwala zaoszczędzić energię, a także zwiększyć zasięg pojazdu elektrycznego (EV). Mimo, że nie ma, w praktyce, mechanicznego połączenia pomiędzy pedałem hamulca, a siłownikami, odczucie hamowania jest dokładnie takie samo jak w przypadku klasycznego hamulca hydraulicznego. Bezpieczeństwo transmisji i przetwarzania danych, a także zasilania silników elektrycznych jest gwarantowane dzięki zdublowaniu wszystkich połączeń i systemów, co jest szczególnie, a nawet przede wszystkim, ważne w sytuacjach podbramkowych.
Wieloczujnikowy moduł pomiaru temperatury TE616-BLE od MICROMAX
Moduł pomiaru temperatury TE6616-BLE przeznaczony jest do określania temperatury - i to z zastosowaniem cyfrowych sensorów. W tym celu moduł ten łączy się z jednostką sterującą w oparciu o interfejs szeregowy RS-485 oraz ustala do 96 wartości temperatury - 6 kanałów po 16 czujników w każdym kanale. Tym sposobem można dosyć szybko sprawdzać temperaturę. Montowany na standardowej szynie TH35 moduł pomiaru temperatury TE6616-BLE użytkuje, w rzeczywistości, 3 zabezpieczenia: przeciwzwarciowe od strony sond i przeciwprzepięciowe oraz nadprądowe - od strony interfejsu RS-485, a także zasilania. Konfiguracja bądź podgląd wyników pomiarów temperatury odbywa się z pomocą aplikacji mobilnej (Android) z użyciem standardu Bluetooth 5.0 BLE. Opisywany moduł może współpracować z: komputerem PC lub sterownikiem programowalnym, który uwzględnia interfejs szeregowy. Użycie interfejsu RS-485 pozwala skonfigurować sieć, w której poszczególne moduły: posiadają unikatowe adresy i są jednoznacznie rozpoznawane przez jednostkę sterującą. W tym wypadku liczba modułów obsługiwanych przez jedną jednostkę sterującą jest ograniczona parametrami elektrycznymi interfejsu RS-485.
Specyfikacja modułu pomiaru temperatury TE616-BLE:
- Pomiar temperatury:
- Typ czujnika: DS18B20 lub DS18S20
- Rozdzielczość pomiarowa: 0,1°C
- Dokładność pomiarowa: ±0,5°C
- Zakres pomiarowy: od -40 do 120°C
- Liczba obsługiwanych sond (kanałów): 1-6
- Liczba obsługiwanych czujników: 96
- Wbudowane zabezpieczenie przeciwzwarciowe dla zasilania sond
- Interfejs RS485:
- Liczba kanałów: 1
- Obsługiwane przepustustowości transmisji:
- 9600 bps
- 57600 bps
- 115200 bps
- Liczba bitów, parzystość: 8, N
- Liczba bitów stopu: 1
- Wbudowane zabezpieczenie przeciwprzepięciowe i nadprądowe
- Interfejs Bluetooth:
- Wersja: 5.0 BLE
- Zasięg działania: 10-20 m
- Parametry zasilania:
- Napięcie: 9-30 V
- Pobór prądu: ok. 15 mA (przy napięciu 12 V)
- Wymiary: 8,7×6,8×4,6 cm
- Waga: 50 g
- Zakres temperatury pracy: od -20 do 70°C
V460-H: Inteligentny czytnik DPM firmy OMRON z zaawansowaną łącznością Ethernet
Przewidziany do kluczowych procesów przemysłu samochodowego podręczny czytnik V460-H znakomicie sprawdza się w procesach identyfikowalności. Jego ergonomiczna konstrukcja zmniejsza obciążenie nadgarstka, a system przesyłania informacji zwrotnych, który obejmuje sygnały dźwiękowe, wibracje, a także jasny wskaźnik, ułatwia sprawdzanie wyników odczytu. Zastosowany w podręcznym czytniku V460-H system WebLink znacznie przyspiesza gdy jest taka potrzeba konfigurację urządzenia. Obejmujący płynną soczewkę, autofokus oraz czujnik czasu odbicia wiązki (ToF) system optyczny zapewnia szybkie i wszechstronne obrazowanie - jest to kluczowy wymóg w zastosowaniach obejmujących skomplikowane części maszyn, czy podzespoły seryjne lub zespoły elektroniczne. Dzięki możliwości ustalania wielokolorowych i dopasowanych konfiguracji podświetlenia, podręczny czytnik V460-H sprawdza się wybornie w środowiskach o różnych warunkach oświetleniowych. Połączenie sygnałów: dźwiękowych, dotykowych, wibracji i wielokierunkowych wskaźników wizualnych daje natychmiastowe oraz klarowne informacje zwrotne, jednocześnie pomniejszając potencjalne błędy operacyjne. Jest to zapewnione przy stopniu ochrony IP65 oraz wypełnianu norm: IEC-60068-2-31 w zakresie odporności na upadki i wstrząsy, jak również ISO-16750-5 w zakresie odporności chemicznej. Nowoczesne funkcje łączności, takie jak: zasilanie przez Ethernet (PoE) i obsługa protokołów Ethernet TCP/IP, EtherNet/IP oraz PROFINET, w istocie podwyższają przydatność V460-H dla branż kładących nacisk na inteligentne oraz połączone operacje.
Konfigurowalny sterownik PNOZmulti 2 firmy Pilz
Za pomocą sterownika PNOZmulti 2 skonfigurowanego jako FSoE Master można dosyć łatwo wdrożyć dogodne sieci bezpieczeństwa z radarowym czujnikiem bezpieczeństwa PSENradar, a także napędem PMC (po ang. Pilz Motion Control), w obu przypadkach w standardzie FSoE. W tym przypadku "jednokablowe rozwiązanie" służy do elastycznego włączania aktuatorów i czujników, które efektywnie wspierają protokół FSoE (ang. Safety-over-EtherCAT) w sieciach. Skonfigurowany jako FSoE Master sterownik PNOZmulti 2 łączy monitorowanie wielu funkcji bezpieczeństwa: od wyłącznika E-STOP i bramek bezpieczeństwa, po różne kurtyny świetlne, z urządzeniami Slave w sieci. Przekłada się to na dogodną minimalizację wysiłku związanego z podłączaniem okablowania, jak też znacznie obniża koszty inwestycji. Wszechstronne opcje diagnostyczne oferują w całości kompleksową minimalizację przestojów. W celu zapewnienia bezpiecznego przesyłu danych w sieci EtherCAT opracowano protokół Safety-over-EtherCAT (FSoE), który umożliwia niezakłóconą transmisję informacji związanych oraz niezwiązanych z bezpieczeństwem w obwodzie komunikacyjnym EtherCAT. Dzięki temu, zgodnie z normą IEC 61508, protokół FSoE nadaje się do zastosowań związanych z bezpieczeństwem do poziomu SIL 3.
Podłącz, włącz, naciśnij - nowa skrzynka z przyciskami i interfejsem IO-Link z firmy Pepperl+Fuchs
Sprawne podłączanie, indywidualna konfiguracja i niezawodne sterowanie - nową skrzynkę z przyciskami można wpiąć do sieci IO-Link za pomocą złącza M12 bez złożonego okablowania. Poza przechowywaniem danych podczas konfiguracji, IO-Link umożliwia przesyłanie danych, w celu monitorowania stanu i konserwacji zapobiegawczej. W efekcie standard ten zapewnia większe dostępności zakładu. Umożliwia również elastyczną konfigurację mnóstwa kolorów, trybów nocnych i migania. Dostępnych jest 5 standardowych kolorów i 3 dodatkowe kolory, z palety RGB, które to można dowolnie wybierać do podświetlania przycisków. Ponadto można wybrać: 4 różne tryby migania i tryb nocny o różnych poziomach jasności. Użytkownicy mogą skonfigurować przyciski, tak aby odpowiadały wybranemu zastosowaniu i ustawiać symbole, np. strzałki. Dodatkowo skrzynkę z przyciskami charakteryzuje wyborna konstrukcja z dobrą, wręcz wytwrną, widocznością przycisków. Dzięki kompaktowej obudowie, której wymiary to liczby: 12,32×4×3,56 cm, skrzynkę z przyciskami bardzo prosto można zintegrować w sposób bezpośredni z maszyną.
Bezstopniowy przegub obrotowy Werth Rotary Tilt (WRT) przeznaczony dla optycznych czujników odległości i konwencjonalnych czujników pomiarowych
Dzięki przegubowi obrotowemu Werth Rotary Tilt (WRT), optyczne czujniki odległości można, w istocie, dobrze spozycjonować wobec powierzchni przedmiotu obrabianego. Mimośrodowe mocowanie głowicy pomiarowej umożliwia stosowanie przegubów obrotowych i wychylnych na szeregu jednostek bazowych, a aplikacje WRT uwzględniają pomiary współrzędnościowe. Bezstopniowy przegub obrotowy WRT umożliwia prowadzenie pomiarów w każdym kierunku, zarówno za pomocą konwencjonalnych sond skanujących, jak również optycznych czujników, które określają odległość, m.in. Chromatic Focus Point. Bezstopniowy zakres regulacji obrotu i wychylenia zapewnia efektywny dostęp do obiektu pomiarowego, a mimośrodowy układ osi obrotowej w pełni rozszerza użyteczny zakres pomiarowy. Mimośrodowe mocowanie głowicy pomiarowej obniża odległość między osią obrotu, a sondą pomiarową, co daje podwyższoną z łatwością precyzję przeprowadzanych pomiarów. Nie trzeba przy tym brać pod uwagę kątów granicznych definiowanych przez aperturę obiektywu służącego do detekcji światła odbitego od powierzchni przedmiotu obrabianego oraz wynikających stąd ograniczeń nachylenia tejże powierzchni. Zastosowania przegubu obrotowego WRT uwzględniają pomiary np.: uszczelek głowic cylindrów, łopatek turbin oraz szyb ochronnych do desek rozdzielczych.
Zobacz również:
- 983 oprawy drogowe VIA rozświetlają Komprachcice
- Bez zwarć i przeciążeń na polskich jednostkach budowlanych Ro-Pax
- Firma Asseco usprawnia wymianę danych rozpoznawczych w ramach koalicji NATO
- Kluczowe znaczenie izolacji w nowoczesnych aplikacjach wysokonapięciowych
- MICRO-RAY - pierwsza bariera mikrofalowa CIAS Elettronica z liniową strefą detekcji
- Mikrofon sufitowy Sennheiser TeamConnect Ceiling M wspierany przez Crestron Automate VX
- Wyróżniona nagrodą Prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej praca inżynierska AGH
- Złośliwy kod najczęściej spotykany w fałszywych grach m.in. Roblox
Dowiedz się więcej na temat:
ABB, Akademia Górniczo-Hutnicza (AGH), Asseco, AVT Korporacja, CIAS Elettronica, Crestron, ESET, Esri, Grupa ZF, MICROMAX, MILOO-ELECTRONICS, OMRON, Pepperl+Fuchs, Pilz, Polska Agencja Kosmiczna (POLSA), Samsung, Sennheiser, Texas Instruments (TI), Werth Messtechnik