- Napięcie zasilające: 8…15 V DC.
- Prąd zasilający:
- Maksymalny prąd obciążenia (z napięcia +12 V): 10 mA.
- Prąd podtrzymania zegara RTC (z napięcia BATT): 1 mA.
- Maksymalny prąd podświetlenia (z napięcia ILL+): 75 mA.
- Dokładność pomiaru temperatury: 0,5°C.
- Zakres pomiarowy temperatury zewnętrznej i wewnętrznej: -55…99°C.
- Zakres pomiarowy prędkości pojazdu: 0…255 km/godz.
- Zakres pomiarowy paliwa:
- Zużycie chwilowe: 0…99,9 l/100 km.
- Zużycie średnie: 0…25,5 l/100 km.
- Dostępnego w baku: 0…99,9 l.
- Zakres pomiarowy przejechanego dystansu: 0…9999 km.
- Zakres pomiarowy dystansu do przejechania na dostępnym paliwie: 0…999 km.
- Zakresy regulacji parametrów konfiguracyjnych:
- Stała wtryskiwacza: 1…999 ml/min.
- Stała przetwornika drogi: 1…99 impulsów/obrót.
- Obwód opony: 50…255 cm.
- Liczba cylindrów: 2…8.
- Pojemność baku: 25…99 l.
Komputer jest urządzeniem, które zwykle będzie obsługiwane podczas jazdy samochodem, więc ogromne znaczenie mają ergonomia, łatwość obsługi tegoż oraz czytelność interfejsu użytkownika. Zgodnie z tymi podstawowymi założeniami na płytce sterownika przewidziano jedynie 3 elementy sterujące (microswitche), umownie oznaczone UP, DOWN i MODE.
Przycisk MODE służy do zmiany aktualnie wyświetlanego ekranu menu, w tym do uruchomienia menu konfiguracji urządzenia (po naciśnięciu i przytrzymaniu). Przyciski UP i DOWN służą do zmiany edytowalnych parametrów pracy urządzenia, jeśli jesteśmy w trybie edycji jakiegoś parametru. Dodatkowo, długie przyciśnięcie przycisku DOWN powoduje wykasowanie liczników dystansu albo średnich wartości obliczeniowych, lub wyzerowanie statystyk spalania (w zależności od aktualnie wyświetlanego menu). Nie są to jednak wszystkie funkcje wspomnianych przycisków, gdyż ich funkcjonalność jest zależna od aktualnego trybu pracy.
Funkcja pokazywania ilości dostępnego paliwa w baku nie korzysta z sygnału informującego o rzeczywistym poziomie paliwa, gdyż jej implementacja w takim przypadku, skalowanie i samo podłączenie sterownika do instalacji pojazdu byłoby dość kłopotliwe. Mechanizm jej działania jest bardzo prosty i zakłada każdorazowe uzupełnianie bieżącego odczytu o ilość zatankowanego paliwa, co jest możliwe poprzez wejście w tryb edycji paliwa dostępnego w baku (długie wciśnięcie przycisku UP w trakcie wyświetlania menu zużycia paliwa). Reasumując, po każdym tankowaniu pojazdu należy wejść w edycję dostępnego paliwa i zwiększyć jego ilość o zatankowaną wartość (regulacja następuje o pełne litry paliwa). Następnie, mechanizm pomiarowy sterownika będzie odejmował od wartości dostępnego paliwa zużywane paliwo, co umożliwia realizację wspomnianej funkcjonalności.
Słowo komentarza należy się także samemu interfejsowi graficznemu. Konstruując sterownik, chciałem, by formą prezentacji danych oraz możliwościami dorównywał rozwiązaniom znanym ze współczesnej motoryzacji, zwłaszcza w tzw. segmencie premium. Podstawowym zadaniem było w takim razie zaprojektowanie czytelnego i estetycznego interfejsu użytkownika z wykorzystaniem efektownych, kolorowych elementów graficznych. Nie powiem, że było to zadanie łatwe, bo w istocie wykonanie interfejsu graficznego zajęło mi najwięcej czasu, wliczając w to utworzenie wielu drobnych grafik (od nowa lub przetworzenie istniejących, znalezionych elementów). Jak zobaczycie za chwilę, zdecydowałem się na kolorystykę zbliżoną do sepii, gdyż taka wydała mi się najbardziej stonowana i elegancka. Na rysunku pokazano wygląd „Menu zużycia paliwa” wraz z opisem wszystkich, wyświetlanych danych (w tym danych znajdujących się na górnej i dolnej belce informacyjnej, które wyświetlane są zawsze, niezależnie od aktywnego ekranu menu).
Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco:
- Bieżąca godzina.
- Bieżąca data.
- Chwilowe zużycie paliwa (w l/godz. dla prędkości ≤5 km/godz., dla pozostałych prędkości w l/100 km).
- Dostępne paliwo (w tym graficzna prezentacja w formie bargrafu, który zmienia kolor na czerwony w przypadku, gdy w baku pozostaje mniej niż 10% paliwa).
- Dystans do przejechania prognozowany na dostępnym paliwie (liczony w oparciu o średnie zużycie paliwa).
- Temperatura wewnątrz pojazdu.
- Ikonka informująca o automatycznym załączeniu świateł mijania (w przypadku wykorzystywania tej funkcjonalności).
- Ikonka informująca o aktywnym trybie kalibracji stałej wtryskiwacza.
- Temperatura na zewnątrz pojazdu (w tym ikonka „śnieżynki” informująca o śliskiej nawierzchni – dla temperatury otoczenia ≤4°C),
- Średnie zużycie paliwa w l/100 km.
Na rysunku pokazano wygląd „Menu prędkości” wraz z opisem wszystkich wyświetlanych danych.
Znaczenie poszczególnych danych przedstawia się następująco:
- Chwilowa prędkość pojazdu w km/godz.
- Maksymalna zarejestrowana prędkość pojazdu w km/godz.
- Przejechany dystans w km (od ostatniego zerowania tego licznika).
- Średnia prędkość pojazdu w km/godz.