Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Silniki indukcyjne, część 3

W poprzednim odcinku omawialiśmy różne rodzaje regulacji prędkości obrotowej silników indukcyjnych. Okazało się, że podstawowym problemem jest to, że przy dużym poślizgu sprawność jest malutka, co oznacza duży pobór prądu i ogromne straty cieplne grożące przegrzaniem.
Article Image

Bardzo łatwo przegrzać silnik, bowiem przy dużym poślizgu jego prąd i moc strat są 5...7 razy większe niż w warunkach nominalnych. Jeżeli jednak zmniejszamy napięcie zasilania, to zmniejszamy też obroty, zmniejszamy moment, ale także pobór prądu, a to oznacza mniejsze straty.

Możemy obroty zmniejszać znacznie, ale wtedy radykalnie zmniejsza się sprawność. Ale sprawa nie jest jasna, bowiem przy niższym napięciu straty są mniejsze niż przy nominalnym. Nasuwa się pytanie: jak przy zmniejszaniu napięcia będzie z wielkością strat ciepl­nych i wzrostem temperatury silnika?

Nie ma tu niestety prostej recepty. Z jednej strony duży poślizg to kilkakrotny wzrost strat. Ale przy niższym napięciu zasilania są one obniżone. Przegrzeją silnik czy nie przegrzeją?

Gdybyśmy w warunkach nominalnych zastosowali silnik przewymiarowany, większy niż trzeba, prawdopodobnie byłoby to korzystne. Zależy to jednak od kilku czynników, między innymi od zdolności rozpraszania ciepła przez silnik (który być może ma wbudowany wentylator, a wydajność wentylatora będzie maleć przy mniejszych obrotach).

W grę wchodzi szereg czynników i nie ma prostego sposobu określenia, czy bez ryzyka przegrzania obroty danego silnika w danych warunkach mogą być regulowane przez zmianę napięcia zasilania. Tym bardziej że oprócz parametrów samego silnika, ogromne znaczenie ma też obciążenie.

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Firma:
Tematyka materiału: Silniki jednofazowe, SILNIK INDUKCYJNY, WIRNIK, PRĄDNICA, BLDC, TRÓJFAZOWY SILNIK INDUKCYJNY, BEMF, BACK EMF, PMDC, SILNIK ASYNCHRONICZNY, BIEG JAŁOWY, MOMENT OBROTOWY, STOJAN, MOC BIERNA, MOC CZYNNA, SIŁA, MOMENT, PRĘDKOŚĆ SYNCHRONICZNA, PRĘDKOŚĆ NOMINALNA, MOMENT SIŁY, SIŁA HAMUJĄCA, BIEG JAŁOWY, MOMENT ROZRUCHOWY
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich wrzesień 2022
Udostępnij
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
Kursy kategorie
AI-Sztuczna Inteligencja
Aparatura
Arduino Audio Automatyka
CNC
DIY
Druk 3d
Elektromechanika Fotowoltaika
FPGA-CPLD-SPLD
GPS
IC-układy scalone
Interfejsy
IoT
Książki
Lasery
LED/LCD/OLED
Mechatronika
Mikrokontrolery (MCV,μC)
Moc
Moduły
Narzędzia
Optoelektronika
PCB/Montaż
Podstawy elektroniki
Podzespoły bierne
Półprzewodniki
Pomiary i testy Projektowanie Raspberry Pi
Retro
Komunikacja, RF
Robotyka
SBC-SIP-SoC-CoM
Sensory
Silniki i serwo Software
Sterowanie
Transformatory
Tranzystory
Wyświetlacze
Wzmacniacze
Zasilanie
W tym numerze znajdziesz źródłową wersję artykułu publikowanego obok
Elektronika dla Wszystkich
wrzesień 2022
Elektronika dla Wszystkich
Przejrzyj i kup
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"