Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Lampowy magnetofon szpulowy. Charakterystyka popularnych magnetofonów, część 1

Article Image
Postaram się przybliżyć Czytelnikom najważniejsze dane popularnych magnetofonów lampowych  używanych w Polsce. Zaznaczam, że opis dotyczy przede wszystkim tych magnetofonów, które mogłem dokładnie poznać. Często spotykałem bardzo różne opinie na temat tego samego magnetofonu, więc mam nadzieję, że podane charakterystyki wybranych typów pozwolą rozwiać wiele fałszywych opinii. Na początek omówię magnetofony niemieckie, ponieważ one jako pierwsze pojawiły się na polskim rynku. Najpierw jednak trochę o swego rodzaju prototypach magnetofonów, czyli o przystawkach magnetofonowych.

Przystawki magnetofonowe pojawiły się w sklepach w latach 1956-57. Pierwszą przystawką dostępną w sklepach była „Viola”, produkowana przez warszawską spółdzielnię Elektrotechnika. Fotografia otwierająca (Autor dr inż. Maciej Tułodziecki) pochodzi ze strony: http://technique.pl, a konkretnie https://www.technique.pl/mediawiki/index.php/Viola_-_przystawka_magnetofonowa_Sp%C3%B3%C5%82dzielnia_Pracy_Elektrotechnika_1956 z działu poświęconego magnetofonom szpulowym. Przystawka zbudowana była na lampie ECH21 (rysunek 1) i mogła współpracować tylko z odbiornikami radiowymi mającymi lampę EBL21. Kabel zasilający przystawkę zakończony był specjalnym wtykiem przejściowym, który należało umieścić między lampą EBL21 a podstawką lampową. Do napędu przystawki służył... gramofon, na którym przystawka musiała być właściwie ustawiona. Obsługa takiej przystawki była dość kłopotliwa, przesuw taśmy niezbyt stabilny, a jakość nagrania - słaba, więc dość szybko zaprzestano jej produkcji. Ma jednak swoje miejsce w historii polskiego przemysłu magnetofonowego. Znacznie lepsze okazały się sprowadzane z Niemiec przystawki „Toni” i „Tonko”, firmy RFT. Pod względem elektrycznym przystawki te niczym się nie różniły. Inna była tylko obudowa zewnętrzna. Obudowa „Toni” była podobna do „Violi”. Umożliwiała współpracę z gramofonem jako źródłem napędu. Zasilana była specjalnym kablem z osobnego zasilacza, umieszczonego w metalowym pudełku.

Rysunek 1.

Przystawka Tonko to już był wstęp do prawdziwego magnetofonu. Umieszczona była w obudowie walizkowej razem z zasilaczem i miała własny napęd. Obydwie przystawki były zbudowane na dwóch lampach i jako jedyne miały trzy głowice: kasującą, nagrywającą i odczytującą. Miały prędkość przesuwu 19,2cm/s i były dostosowane do taśmy C. Ze względu na niezbyt wygórowaną cenę były chętnie kupowane przez amatorów, którzy dobudowywali do nich wzmacniacz końcowy.

Wzmacniacz wraz z głośnikiem bez większego problemu można było umieścić w walizce - obudowie i w ten sposób otrzymać prawie normalny magnetofon. Piszę „prawie”, bo trudno było utrzymać dokładną prędkość przesuwu i nagranie wysokiej jakości.

Przystawki magnetofonowe ze względu na skomplikowaną obsługę i przeciętne parametry nie przetrwały próby czasu. Dziś są kolekcjonowane przez miłośników sprzętu retro, a ja mam do nich sentyment, gdyż na nich zdobywałem pierwsze praktyczne wiadomości. Do dziś pamiętam, jak będąc uczniem, chodziłem do sklepu, żeby popatrzeć na przystawkę - przedmiot pożądania. To był jeden z powodów, dla których postanowiłem sam zbudować magnetofon.

Jako pierwszy pojawił się w Polsce ok. 1955 r. magnetofon „Szmaragd” BG20 produkowany przez RFT, a wkrótce po nim BG20-1. W Polsce nazywane były Szmaragdami. Fotografia 2 pochodzi z instrukcji obsługi. Obydwa modele miały jedną prędkość przesuwy taśmy 19,05cm/s i były napędzane silnikiem asynchronicznym z fazą pomocniczą zasilaną przez kondensator 1μF.

Fotografia 2.

Układ elektryczny zbudowany na lampach: EF86 - wzmacniacz odczytu i mikrofonowy, ECC81 - wzmacniacz napięciowy i układ korekcji charakterystyki częstotliwościowej, EL84 - wzmacniacz końcowy i generator prądu kasowania i podkładu o częstotliwości 60kHz, EM11 wskaźnik poziomu wysterowania przy zapisie. Zapewniał przenoszenie pasma częstotliwości 60...12000Hz przy zastosowaniu taśmy ORWO CH. Ciekawostką jest to, że w modelach BG20, BG20-1 i BG20-2 na wyjściu stopnia napięciowego umieszczono transformator, z którego było pobierane napięcie do zapisu, do wysterowania dodatkowego wzmacniacza i do słuchawek. Układ tych trzech modeli był niemal identyczny oprócz niewielkich zmian w obwodzie korekcji. Wszystkie modele „Szmaragda” miały głowice pierścieniowe, przy czym głowice uniwersalne były zabezpieczone przed zakłóceniami solidnym podwójnym ekranem. Przypominam, że głowice pierścieniowe są najlepszymi głowicami i stosowane są w magnetofonach wysokiej klasy. Począwszy od modelu BG20-2, wszystkie miały dwie prędkości przesuwu, dzięki zastosowaniu silnika z przełączaną liczbą obrotów, a prędkości przesuwu wynosiły 19,05cm/s i 9,53cm/s. Wszystkie modele oprócz BG20 były wyposażone w licznik przebiegu taśmy typu zegarowego.

W modelach BG20 do BG20-3 żarzenie lampy EF86 realizowane było dobrze filtrowanym napięciem stałym. Wszystkie modele miały elektromagnetyczne sprzęgła, przekaźniki teletechniczne do przełączania zapis - odczyt oraz dwa elektromagnesy wykonawcze. Jeden przyciągał rolkę dociskową do rolki przesuwu, a drugi sterował taśmami hamulcowymi, obejmującymi górne talerzyki sprzęgieł. Do włączenia wybranej funkcji służył pięciosegmentowy przełącznik klawiszowy.

Klawisz nagrywania był zabezpieczony przed omyłkowym włączeniem i skasowaniem poprzedniego nagrania. Koło zamachowe i sprzęgło były napędzane jednym płaskim paskiem obiegowo. Paski w poszczególnych wersjach trochę się różniły, więc zastąpienie zużytego paska paskiem z innego modelu sprawiało wiele kłopotów, a czasem było wręcz niemożliwe.

Wszystkie modele miały prostownik napięcia anodowego i prostownik napięcia 12V do zasilania elektromagnesów wykonane w postaci klasycznego stosu selenowego w układzie mostkowym. Napięcie żarzenia lampy EF86 było pobierane z prostownika 12V po zredukowaniu napięcia opornikiem nastawnym 50Ω. Prostowniki selenowe w miarę starzenia się zwiększają oporność w kierunku przewodzenia, a to powoduje spadek wyprostowanego napięcia. W przypadku znacznego spadku napięcia, aby nie zmieniać wyglądu zasilacza, można poszczególne sekcje prostownika spiąć diodami krzemowymi jednoamperowymi i nadwyżkę napięcia zredukować opornikiem 50Ω w żarzeniu, a 68-82Ω 5W w prostowniku anodowym. Jeśli napięcie zasilania sprzęgieł i elektromagnesów przekroczy 12,5V, również można w szereg włączyć opornik nastawny 50Ω/12V i nim wyregulować napięcie. Zarówno trafo sieciowy, jak i wzmacniacz są zabezpieczone ekranem z miękkiej blachy stalowej. Wszystkie modele były wyposażone w owalny głośnik dynamiczny o mocy 1,5W i wskaźnik wysterowania w postaci lampy EM11. Wszystkie „Szmaragdy” zawierają kondensatory foliowe, olejowe i ceramiczne, które nawet po 60 latach nie wykazują żadnych zmian. 

Sprowadzony wkrótce po opisanych model BG20-3 i następne to były już magnetofony o znacznie lepszych parametrach i zmienionym układzie elektrycznym. Zrezygnowano z transformatora w stopniu napięciowym i wrócono do układów RC, które spełniały to samo zadanie, a upraszczały konstrukcję. Zastosowano mocno zmieniony układ korekcji, który wyraźnie poprawił charakterystykę i umożliwił dokładne jej wyregulowanie. Porównując ten model z poprzednimi, można zauważyć lepszą dynamikę i bardziej soczystą barwę dźwięku. Przenoszone pasmo częstotliwości przy zastosowaniu taśmy CH wynosi: dla prędkości 19,05cm/s - 60...12000Hz a dla prędkości 9,53cm/s - 60...9000Hz. Tu widać poprawę szerokości pasma o 3kHz dla 9,53cm/s. Jeśli chodzi o nierównomierność przesuwu, to źródła różnie podają: jedne, że wynosi 0,3%, a inne, że 0,5%. Te różnice biorą się stąd, że nierównomierność 0,3% odnosi się do magnetofonów nowych, natomiast 0,5% do magnetofonów wykazujących pewien stopień zużycia. Znaczny wpływ na (nie)równomierność przesuwu ma zły stan paska napędowego raz zgęstnienie smaru w łożyskach. Dlatego tak bardzo ważna była właściwa eksploatacja i konserwacja magnetofonu. Do czego może doprowadzić niewłaściwa obsługa i próba samodzielnej naprawy, pokaże przykład, który będzie opisany w następnym odcinku.

Firma:
Tematyka materiału: historia, magnetofon szpulowy, Szmaragd BG20, Szmaragd BG20-1, Szmaragd BG20-2, Szmaragd BG20-3, ECC81, EM11, EL84, ORWO, Toni, Tonko, Viola, EBL21, EF86
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich styczeń 2021
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Edukacja
1/10 Jak działa rezystor LDR?
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"