Zanim przystąpimy do zadania programowania robota, musimy przede wszystkim zrozumieć zasady gry Sudoku. Cała siatka podzielona jest na 81 pól w kwadracie 9×9. Istotnym jest także i to, że są pola duże i małe. Jest 9 pól dużych w organizacji 3×3, a każde duże pole dzielimy na 9 pól mniejszych także w kwadracie 3×3. Zabawa polega na wypełnieniu wszystkich pól (oczek siatki) cyframi od 1 do 9. Łamigłówka polega na tym, aby cyfry nie powtarzały się w żadnym rzędzie i w żadnej kolumnie. Także, w każdej dużej kratce podzielonej na 9 małych pól, cyfry powtarzać się nie mogą. Czy to jest wykonalne? Zapewne istnieje wiele konfiguracji rozwiązania Sudoku. Ale każda łamigłówka rozpoczyna się z narzuconymi, częściowo wypełnionymi już polami. To dane wejściowe, które należy wczytać do maszyny-robota. Zagadka Sudoku może być zadana na kartce papieru, lub w postaci elektronicznej na ekranie monitora.
Jeśli do rozwiązania chcemy zaangażować robota, wprowadzenie danych wejściowych (początkowych) może polegać na zrobieniu zdjęcia kamerą, w którą robot jest wyposażony.
Przystępując do zadania wykonania i zaprogramowania robota, musimy wpierw zdecydować jakie ma mieć właściwości i jak ma działać. Należy więc oczekiwać, iż już po włączeniu zasilania robot nasłuchuje komendy, którą możemy wydać głosem.
Swoją gotowość do przyjęcia komendy robot sygnalizuje świeceniem diody LED, którą umieścimy na czubku jego głowy. Wygaszenie tej diody będzie oznaczało, iż robot jest zajęty przetwarzaniem danych po przyjęciu komendy głosowej. Kiedy wydamy polecenie aby robot się przedstawił i rozwiązał Sudoku, pierwszą reakcją powinno być włączenie kamery. Za jej pomocą spojrzy na puzzle Sudoku i powinien przystąpić do poszukiwania rozwiązania. Wypełnienie 81 pól cyframi robot wskaże na swoim monitorze.