Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Zdumiewający robot sterowany głosem i potrafiący rozwiązać grę Sudoku

Article Image
Elmax
Łamigłówka Sudoku jest ciekawą grą. To gra umysłowa, która dla większości ludzi jest trudnym zadaniem. Dla nowicjuszy rozwiązanie Sudoku jest łamigłówką na wiele godzin. A może skonstruować robota, który poradzi sobie z takim zadaniem? Prawdopodobnie dobrze napisany algorytm komputerowy rozwiąże Sudoku w kilka sekund i jest bezkonkurencyjny względem naszej „ludzkiej inteligencji”. W bieżącym materiale poszukamy jak zaprogramować robota dla rozwiązywania Sudoku. Dodatkowo ma on reagować na nasze komendy wydawane głosem. Dodatkowym atutem będzie podgląd „jak on to robi”. Zabawa będzie jeszcze ciekawsza, jeśli robot też potrafi się wypowiedzieć oraz na monitorze pokaże swoje emocje.

Zanim przystąpimy do zadania programowania robota, musimy przede wszystkim zrozumieć zasady gry Sudoku. Cała siatka podzielona jest na 81 pól w kwadracie 9×9. Istotnym jest także i to, że są pola duże i małe. Jest 9 pól dużych w organizacji 3×3, a każde duże pole dzielimy na 9 pól mniejszych także w kwadracie 3×3. Zabawa polega na wypełnieniu wszystkich pól (oczek siatki) cyframi od 1 do 9. Łamigłówka polega na tym, aby cyfry nie powtarzały się w żadnym rzędzie i w żadnej kolumnie. Także, w każdej dużej kratce podzielonej na 9 małych pól, cyfry powtarzać się nie mogą. Czy to jest wykonalne? Zapewne istnieje wiele konfiguracji rozwiązania Sudoku. Ale każda łamigłówka rozpoczyna się z narzuconymi, częściowo wypełnionymi już polami. To dane wejściowe, które należy wczytać do maszyny-robota. Zagadka Sudoku może być zadana na kartce papieru, lub w postaci elektronicznej na ekranie monitora.

Jeśli do rozwiązania chcemy zaangażować robota, wprowadzenie danych wejściowych (początkowych) może polegać na zrobieniu zdjęcia kamerą, w którą robot jest wyposażony.

Przystępując do zadania wykonania i zaprogramowania robota, musimy wpierw zdecydować jakie ma mieć właściwości i jak ma działać. Należy więc oczekiwać, iż już po włączeniu zasilania robot nasłuchuje komendy, którą możemy wydać głosem.

Swoją gotowość do przyjęcia komendy robot sygnalizuje świeceniem diody LED, którą umieścimy na czubku jego głowy. Wygaszenie tej diody będzie oznaczało, iż robot jest zajęty przetwarzaniem danych po przyjęciu komendy głosowej. Kiedy wydamy polecenie aby robot się przedstawił i rozwiązał Sudoku, pierwszą reakcją powinno być włączenie kamery. Za jej pomocą spojrzy na puzzle Sudoku i powinien przystąpić do poszukiwania rozwiązania. Wypełnienie 81 pól cyframi robot wskaże na swoim monitorze.

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
DATA SHEET
Do pobrania
Download icon Dokumentacja anteny 2195889-2 Download icon Schemat wymiarowy anteny 2195889-2
Firma:
Tematyka materiału: robot sterowany głosem, DIY, Sudoku
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich czerwiec 2023
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Theremin
1/10 Lew Termen i Leon Theremin to ta sama osoba. Które nazwisko pojawiło się później?
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"