Charakterystyki hybrydowych silników krokowych
W pierwszej części bieżącego cyklu artykułów poświęconych budowie i zastosowaniu silników krokowych, omówiliśmy podstawy działania i wyboru silnika w oparciu o typoszereg pod nazwą NEMA, generalnie przypisany wielkości „ramy” silnika. Fizyczny rozmiar przypisany do oznaczenia NEMA nie jest najważniejszy i nie oddaje pozostałych cech, którymi trzeba się kierować wybierając silnik odpowiedni do konkretnej, własnej aplikacji. Na pewno będzie potrzeba wiedzy jaki zastosowano wał, oś silnika. Jego typ i rozmiar, a także jaki moment obrotowy nas zadowoli. Również wielkość kroku i prędkość obrotowa mogą być cechami decydującymi o właściwym wyborze silnika. Paradoksalnie, szeroki wybór nie zawsze ułatwia zadanie. Nie tylko na tym polu, szeroki wybór towarów bywa frustrujący i zniechęcający. Aczkolwiek z pewnością musi skłaniać do poszerzenia wiedzy, przynajmniej w zakresie znaczenia praktycznych cech, jakie oferują dostępne w handlu silniki krokowe. Wiedza i pełne rozumienie cech wydają się niezbędne, jeśli wybór silnika i drivera ma być optymalny a nie przypadkowy i spełniać wymagania jakie narzuca konkretna aplikacja.
Załóżmy, że rozglądamy się za silnikiem o podstawowym kroku 1,8° z możliwością mikrokroku. To dość typowe i wysoce prawdopodobne założenie, które powinno zaspokoić wymagania w zakresie rozdzielczości wszędzie gdzie chcemy silnik krokowy zastosować. Kolejnymi ważnymi cechami, które należy mieć na uwadze, będzie prawdopodobnie wielkość momentu siły trzymania i obrotu, oraz kątowa prędkość obrotu osi, wału silnika. Parametr określający prędkość kątową lub obrotową (wyrażoną zwykle w ilości obrotów na minutę RPM), który narzuca aplikacja, wydaje się jasny i oczywisty. Z określeniem momentu siły bywa trudniej. Wielkość momentu trzymania będzie prawdopodobnie parametrem krytycznym w takich zastosowaniach jak serwo obracające jakąś krzywką. W tym przypadku drugorzędną może być prędkość pozycjonowania osi, której pozycja musi być utrzymana stabilnie pod działaniem zewnętrznej siły obrotowej. Inaczej będzie gdy aplikacja wymaga dużego momentu siły i szybkiego obrotu wału jednocześnie. Wręcz kłopotliwym może być sprecyzowanie wymaganego momentu względem tego co można wyczytać w specyfikacji silnika. Bowiem „wrodzoną” cechą silników krokowych jest spadek momentu wraz ze wzrostem prędkości obrotowej.