Wyłącznik silnikowy to “funkcjonalny następca” stosowanych jeszcze kilkanaście lat temu wkładek topikowych. Aparaty tego typu posiadają one dużo bogatszą funkcjonalność; chronią silnik nie tylko przed skutkami przeciążenia mechanicznego, ale także problemami “od strony zasilania” takimi jak zaniki fazy. W przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnej wyłącznik powoduje rozwarcie styków głównych i zatrzymanie (przepływu prądu) silnika.
Aparaty rodziny PKZ mogą służyć do ochrony wielu różnych odbiorników, np. transformatorów, jednak ich głównym przeznaczeniem są silniki elektryczne. Urządzenia serii PKZ występują w licznych wariantach, warto zapoznać się z pełną ofertą w katalogu. Wykonanie o prądzie nominalnym 6,3 A przedstawia Ilustracja 1.
Jest to stycznik typu PKZM0-6,3; jego podstawowe parametry przedstawia tabela 1.
Zakres nastawy wyzwalacza to 4 A do 6,3 A; pozwala na zabezpieczenie silnika o mocy do 2,2 kW. W tej rodzinie znajdziemy wykonania o prądzie nominalnym w zakresie od 0,1 A do 63 A. Poza typową ochroną silników przed przeciążeniami oraz zanikiem fazy posiadają dodatkowe wyzwalacze zwarciowe.
Urządzenia tej rodziny zbudowano z myślą o współpracy ze stycznikami EATON DILM, stąd obudowa ma kształt i rozmieszczenie pól przyłączeniowych takie, że mogą być z nimi łączone w zwarte grupy na szynie DIN. Występują w wersjach wyposażonych w przyciski (do 25 A) oraz wyłączniki obrotowe. Mogą być stosowane także jako wyłączniki awaryjne, a dodatkowo dostępne są dedykowane dla nich styki pomocnicze, sygnalizacyjne oraz wyzwalacze wzrostowe i podnapięciowych.