Dzięki tzw. sonifikacji agencja NASA umożliwia odbiorcom, również osobom niewidomym lub niedowidzącym, "słuchanie" obrazów astronomicznych, otrzymanych dzięki m.in. teleskopowi Hubble’a. W ciągu ostatnich lat agencja przekształcała na: nuty oraz dźwięki dwuwymiarowe dane astronomiczne. Zaawansowane narzędzia już teraz pozwalają na generowanie obrazów, i to trójwymiarowych. To właśnie ich sonifikacją zajęli się podczas hackathonu, który zwał się "NASA International Space Apps Challenge", studenci Politechniki Warszawskiej (PW). Aby z łatwością zanalizować emocje towarzyszące wizualizacji studenci wykorzystali spore modele językowe. Przy pomocy dedykowanych heurystyk wykonywana jest parametryzacja obrazu, a także konwersja na parametry ścieżek dźwiękowych. Łącząc dane z obu rozwiązań, aplikacja generuje ścieżkę dźwiękową, korzystając z otwartych modeli uczenia maszynowego. Tym oto sposobem każdy może bezpłatnie stworzyć sonifikację, korzystając ze swojego telefonu albo laptopa. Drużyna JeansMasters zajęła szóste miejsce, rywalizując w sumie z 71 drużynami (ze świata). Wspomniani studenci już planują start w następnym hackathonie, jak również myślą, wręcz pragną założyć koło naukowe skupiające się przede wszystkim na udziale w tego typu wydarzeniach.
Więcej informacji pod adresami: pw.edu.pl