W 1998 r. w Szczecinie powstało pierwsze polskie centrum certyfikacji zwane "Certum” - dziś jest to podmiot Asseco Data Systems. Od 1999 r. płatnicy ZUS mogą przesyłać elektronicznie dokumenty opatrzone podpisem elektronicznym. Cztery lata później "Certum" wydało, w ręce ówczesnego Premiera RP Leszka Millera, pierwszy certyfikat kwalifikowany w Polsce. Było to zdarzenie zrównujące prawnie podpis: odręczny i elektroniczny. Od 2015 r. do 2019 r. przybyło niemal 200 tysięcy nowych użytkowników podpisu elektronicznego. W 2016 r. weszło w życie unijne rozporządzenie eIDAS ujednolicajace rynek podpisu elektronicznego w Europie. Dzięki niemu kwalifikowany podpis wydany w jednym z krajów Unii Europejskiej jest teraz ważny we wszystkich krajach wspólnoty, co ułatwia np. startowanie w europejskich przetargach. 2017 r. był również przełomowy - firma Asseco Data Systems wprowadziła wtedy w Polsce pierwszy, mobilny podpis kwalifikowany w chmurze. Do jego złożenia starczy sam smartfon - zastępuje on zestaw karty i czytnika.
Jak wyjaśnia prezes firmy Asseco Data Systems, Andrzej Dopierała:
"Od kilku lat obserwujemy rosnącą liczbę zastosowań podpisu elektronicznego zarówno dla obywateli, jak i firm, dla których elektroniczny obieg dokumentów to kluczowe usprawnienie procesów biznesowych. Przewiduję, że polski rynek wspomnianego podpisu będzie wzrastał o co najmniej kilkanaście procent rocznie, w ciągu najbliższych kilku lat."