Setki firm technologicznych ze świata pracowało w ramach FIDO Alliance i W3C nad stworzeniem uniwersalnego standardu logowania bez haseł. Ich działaniom przewodziły Apple, Google i Microsoft. Platformy tych spółek już obsługują wspomniany standard. Pomysłem Apple, Google i Microsoft jest wprowadzenie następujących opcji logowania:
- automatyczny dostęp bez ponownej rejestracji konta,
- uwierzytelnianie na mobilnych urządzeniach niezależnie od systemów operacyjnych i przeglądarek.
Nowe opcje będą dostępne w ciągu najbliższego roku. Jak wyjaśnia starszy dyrektor ds. marketingu produktów platformowych firmy Apple, Kurt Knight:
"Współpraca (...) w celu opracowania nowych, bezpieczniejszych metod logowania, które zapewniają lepszą ochronę i eliminują słabe punkty haseł, jest kluczowym elementem naszego zaangażowania w tworzenie produktów zapewniających maksymalne bezpieczeństwo oraz przejrzyste wrażenia użytkownika - a wszystko to w trosce o bezpieczeństwo danych użytkowników."
Starszy dyrektor ds. zarządzania produktami firmy Google, Mark Risher dodaje:
"Standard FIDO Alliance jest świadectwem współpracy (...) mającej na celu zwiększenie ochrony i wyeliminowanie przestarzałego uwierzytelniania opartego na hasłach. W przypadku Google oznacza to prawie dekadę pracy, którą wykonaliśmy (...) w kierunku przyszłości bez haseł. Z niecierpliwością czekamy na udostępnienie nowego rozwiązania w takich produktach jak: Chrome, ChromeOS i Android (...), a także zachęcamy twórców aplikacji i stron internetowych do przyjęcia tego rozwiązania, aby ludzie na całym świecie mogli bezpiecznie odejść od ryzyka i kłopotów związanych z hasłami."
Wiceprezes ds. zarządzania programami tożsamości w firmie Microsoft, Alex Simons uzupełnia wypowiedzi Knighta i Rishera:
"Całkowite przejście do świata bez haseł rozpocznie się od tego, że konsumenci uczynią z tego naturalną część swojego życia. Każde realne rozwiązanie musi być bezpieczniejsze, łatwiejsze i szybsze niż stosowane obecnie hasła i starsze metody uwierzytelniania wieloczynnikowego. Pracując (...) na różnych platformach, możemy (...) zrealizować tę wizję i poczynić znaczący postęp w kierunku wyeliminowania haseł. Widzimy świetlaną przyszłość dla poświadczeń bez haseł (...) zarówno w scenariuszach konsumenckich, jak i korporacyjnych, jak również będziemy nadal budować wsparcie dla nich w aplikacjach oraz usługach firmy Microsoft."