- Nowoczesny półprzewodnikowy sterownik oświetlenia z najnowocześniejszym systemem ściemniania
- Cztery kanały na jednostkę podrzędną („Slave”)
- Dostępnych jest 16 adresów jednostek podrzędnych, co daje łącznie do 64 kanałów
- Do 250 W obciążenia na kanał (ograniczone przez bezpiecznik i ścieżki PCB)
- 256 kroków jasności (0…100%) na kanał
- Szeregowy interfejs sterowania współpracuje z niemal każdym mikrosterownikem
- Informacyjny panel przedni z LED-ami podświetlającymi symbole
W pierwszym artykule z tej serii opisaliśmy kontynuację naszego odnoszącego ogromne sukcesy Cyfrowego Sterownika Oświetlenia opracowanego przez SC w 2010 roku.
Nowe urządzenie ma kilka znaczących zalet. Może sterować dwukrotnie większą liczbą źródeł światła (64 w porównaniu do 32) oraz taśmami LED RGB. Daje również więcej opcji sterowania pokazem świetlnym, w tym za pomocą Arduino, Micromite lub komputera. Umożliwia dodanie dźwięku do pokazu świetlnego.
Nowa jednostka podrzędna wykorzystuje również technikę ściemniania poprzez obcinanie zbocza opadającego przebiegu sieciowego, bazującą na MOSFET-ach, dzięki czemu jest kompatybilna z nowszymi lampami LED i innymi energooszczędnymi. Odbiera szeregowe dane sterowania przez transoptor, zatem interfejs jest prosty i bezpieczny.
Oznacza to, że możesz sterować światłami bezpośrednio z komputera, używając niewiele więcej niż małego adaptera szeregowego USB, takiego jak popularne typy zbudowane na CP2102.
W związku z tym zaprojektowaliśmy małą przejściówkę z gniazdem do modułu CP2102 na jednym końcu i gniazdem Ethernet Cat. 5e na drugim, dzięki czemu jest to niezwykle łatwe.
Napisaliśmy również oprogramowanie komputerowe, które może być używane do uruchamiania Cyfrowego Sterownika Oświetlenia za pomocą tego adaptera, stworzone w wieloplatformowym języku programowania „Processing”. Udostępniamy kilka przykładowych programów, aby zademonstrować ich różne możliwości.
Zaprojektowaliśmy również płytkę PCB dla samodzielnego sterownika głównego wykorzystującego moduł Micromite. Chociaż mamy do czynienia ze sprzętem Micromite V3 BackPack, programujemy go w C (a nie w natywnym BASIC-u Micromite-a), aby poprawić parametry i niektóre dodatkowe funkcje potrzebne do tej roli. Opiszemy również jednostkę główną korzystającą z Arduino.
Adaptacja do wydania polskiego – Andrzej Nowicki