- Napięcie pracy do 60 V przy prądzie do 40 A
- Przełączanie po stronie masy lub po stronie zasilania
- Regulacja prędkości przepustnicą z efektem Halla lub potencjometrem
- Miękki start po włączeniu zasilania
- Przycisk zatrzymania awaryjnego z sygnalizacją LED
- Wyłączenie przy niskim poziomie baterii z sygnalizacją LED
- Wskaźniki LED zasilania i prędkości silnika
- Regulacja i stabilizacja prędkości za pomocą sprzężenia zwrotnego
- Regulacja minimalnego i maksymalnego zakresu nastawy przepustnicy/potencjometru
- Ustawienie ograniczenia prędkości maksymalnej
- Regulacja częstotliwości PWM od 100 Hz do 1 kHz (typowo)
W numerze Silicon Chip z czerwca 2011 roku został opublikowany opis regulatora prędkości 24 V 20 A. Przez wiele lat był on niezwykle popularny, okazał się niezawodny. Jeśli potrzebujesz dość skromnej mocy wyjściowej, nadal jest to przydatny projekt.
W marcu i kwietniu 2008 roku opisaliśmy w SC znacznie bardziej skomplikowany regulator 12…24 V 40 A wyposażony w 4-cyfrowy wyświetlacz, ale ze względu na poziom trudności w budowie był on mało popularny wśród Czytelników.
Ale teraz przedstawiamy nowy projekt, który można uznać za podrasowany (na dopalaczach) projekt z czerwca 2011 roku.
Nie tylko będzie pracował z dużo wyższymi napięciami zasilania, aż do 60 V (odpowiada to akumulatorowi ołowianemu 48 V) i z prądami o natężeniu do 40 A, ale ma szereg możliwości, które uczynią go znacznie bardziej wszechstronnym.
Jakiego rodzaju silniki mogą być użyte z tym regulatorem prędkości? Odpowiedź brzmi: każdy szczotkowy silnik prądu stałego: z magnesem trwałym, albo z szeregowym lub bocznikowym uzwojeniem stojana, o prądzie znamionowym do 40 A.
Parametry
Jedną z wad wszystkich naszych poprzednich regulatorów prędkości DC jest to, że jeden zacisk silnika musi być zwarty z dodatnim biegunem zasilania. Jest to problem w zastosowaniach motoryzacyjnych, ponieważ w tych przypadkach jeden zacisk silnika jest przyłączony do masy. Nasz nowy projekt działa w obu tych sytuacjach, w zależności od opcjonalnych połączeń na PCB.
Nasz nowy projekt zapewnia poprawną regulację prędkości, ponieważ monitoruje back-EMF (back ElectroMotive Force) silnika. Siła przeciwelektromotoryczna (back-EMF) jest napięciem generowanym przez obracający się silnik, przeciwdziałającym przepływowi prądu.
Siła przeciwelektromotoryczna (back-EMF) silnika wzrasta proporcjonalnie do prędkości silnika i dlatego może być wykorzystana do zapewnienia dobrej regulacji prędkości.
Miękki start to kolejna pożądana właściwość, która oznacza, że zaraz po włączeniu zasilania przy pełnym napięciu silnik nie uruchamia się z nagłym szarpnięciem. Zamiast tego może być zaprogramowany do bardzo łagodnego lub bardzo szybkiego rozruchu, w zależności od nastawy odpowiedniego potencjometru.
Prędkość silnika może być regulowana za pomocą typowego potencjometru (tj. gałką) lub za pomocą obrotowej przepustnicy (układ elektronicznego potencjometru wykorzystującego efekt Halla), jak w rowerach elektrycznych. Wbudowana migająca dioda LED w widoczny sposób sygnalizuje ustawienie prędkości, przy czym krótkie błyski oznaczają małą prędkość, a dłuższe błyski – dużą prędkość.
Adaptacja do wydania polskiego - Andrzej Nowicki