Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Regulator obrotów silników DC od 12 do 60 V przy 40 A!

Article Image
Elmax
Czy przydałby Ci się regulator prędkości obrotowej dla potężnego silnika DC? Jak bardzo? Ten projekt odpowiada Twoim potrzebom: regulator może pracować z zasilaniem DC od 12 V do 60 V, przy prądach do 40 A. Dodatkowo, wyłącza silnik przy niskim napięciu akumulatora, ustawiona prędkość obrotowa jest stabilizowana sprzężeniem zwrotnym, ma miękki start i inne przydatne funkcje.
Właściwości:
  • Napięcie pracy do 60 V przy prądzie do 40 A
  • Przełączanie po stronie masy lub po stronie zasilania
  • Regulacja prędkości przepustnicą z efektem Halla lub potencjometrem
  • Miękki start po włączeniu zasilania
  • Przycisk zatrzymania awaryjnego z sygnalizacją LED
  • Wyłączenie przy niskim poziomie baterii z sygnalizacją LED
  • Wskaźniki LED zasilania i prędkości silnika
  • Regulacja i stabilizacja prędkości za pomocą sprzężenia zwrotnego
  • Regulacja minimalnego i maksymalnego zakresu nastawy przepustnicy/potencjometru
  • Ustawienie ograniczenia prędkości maksymalnej
  • Regulacja częstotliwości PWM od 100 Hz do 1 kHz (typowo)

W numerze Silicon Chip z czerwca 2011 roku został opublikowany opis regulatora prędkości 24 V 20 A. Przez wiele lat był on niezwykle popularny, okazał się niezawodny. Jeśli potrzebujesz dość skromnej mocy wyjściowej, nadal jest to przydatny projekt.

W marcu i kwietniu 2008 roku opisaliśmy w SC znacznie bardziej skomplikowany regulator 12…24 V 40 A wyposażony w 4-cyfrowy wyświetlacz, ale ze względu na poziom trudności w budowie był on mało popularny wśród Czytelników.

Ale teraz przedstawiamy nowy projekt, który można uznać za podrasowany (na dopalaczach) projekt z czerwca 2011 roku.

Nie tylko będzie pracował z dużo wyższymi napięciami zasilania, aż do 60 V (odpowiada to akumulatorowi ołowianemu 48 V) i z prądami o natężeniu do 40 A, ale ma szereg możliwości, które uczynią go znacznie bardziej wszechstronnym.

Jakiego rodzaju silniki mogą być użyte z tym regulatorem prędkości? Odpowiedź brzmi: każdy szczotkowy silnik prądu stałego: z magnesem trwałym, albo z szeregowym lub bocznikowym uzwojeniem stojana, o prądzie znamionowym do 40 A.

Parametry

Jedną z wad wszystkich naszych poprzednich regulatorów prędkości DC jest to, że jeden zacisk silnika musi być zwarty z dodatnim biegunem zasilania. Jest to problem w zastosowaniach motoryzacyjnych, ponieważ w tych przypadkach jeden zacisk silnika jest przyłączony do masy. Nasz nowy projekt działa w obu tych sytuacjach, w zależności od opcjonalnych połączeń na PCB.

Nasz nowy projekt zapewnia poprawną regulację prędkości, ponieważ monitoruje back-EMF (back ElectroMotive Force) silnika. Siła przeciwelektromotoryczna (back-EMF) jest napięciem generowanym przez obracający się silnik, przeciwdziałającym przepływowi prądu.

Siła przeciwelektromotoryczna (back-EMF) silnika wzrasta proporcjonalnie do prędkości silnika i dlatego może być wykorzystana do zapewnienia dobrej regulacji prędkości.

Miękki start to kolejna pożądana właściwość, która oznacza, że zaraz po włączeniu zasilania przy pełnym napięciu silnik nie uruchamia się z nagłym szarpnięciem. Zamiast tego może być zaprogramowany do bardzo łagodnego lub bardzo szybkiego rozruchu, w zależności od nastawy odpowiedniego potencjometru.

Prędkość silnika może być regulowana za pomocą typowego potencjometru (tj. gałką) lub za pomocą obrotowej przepustnicy (układ elektronicznego potencjometru wykorzystującego efekt Halla), jak w rowerach elektrycznych. Wbudowana migająca dioda LED w widoczny sposób sygnalizuje ustawienie prędkości, przy czym krótkie błyski oznaczają małą prędkość, a dłuższe błyski – dużą prędkość.

Adaptacja do wydania polskiego - Andrzej Nowicki

Aby przeczytać ten artykuł kup e-wydanie
Kup teraz
Firma:
Tematyka materiału: Regulator obrotów silników DC od 12 do 60 V/40 A
AUTOR
Źródło
Elektronika dla Wszystkich październik 2022
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Edukacja
1/10 Jak działa rezystor LDR?
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"