Jest to zmodyfikowana wersja projektu Touchscreen Altimeter and Weather Station (Stacja pogodowa z ekranem dotykowym i wysokościomierzem) z grudnia 2017 roku (siliconchip.com.au/Article/10898), lepiej dopasowana do użytku w samochodzie. Składa się ona z modułu ekranu dotykowego Micromite LCD BackPack, najlepiej w wersji V2 (kompletny zestaw do montażu zakupisz za AUD $70 w sklepiku SC – siliconchip.com.au/Shop/20/4237), natomiast opis modułu i jego montażu znajdziesz w SC z maja 2017 (kopię tego artykułu można znaleźć w Internecie); oraz z płytki interfejsu zasilania z czujnikami temperatury, ciśnienia i wilgotności, do instalacji w samochodzie, zbudowanej wg poniższego opisu.
Być może zastanawiasz się, dlaczego chcę mieć wysokościomierz w moim samochodzie. Uważam, że to interesujące wiedzieć, jak wysoko jestem podczas jazdy w górach, zwłaszcza podczas zatrzymywania się w punktach widokowych (niektóre mają podaną wysokość npm., ale nie wszystkie).
Ponadto, wydajność silnika zmniejsza się wraz z wysokością, więc ta informacja może zaspokoić nie tylko Twoją ciekawość.
Moc wolnossących silników benzynowych spada o około 3–4% na każde 300 m (1000 stóp) wzrostu wysokości; silniki z turbodoładowaniem są mniej wrażliwe, ale nadal mogą stracić trochę mocy z powodu rzadszego powietrza na większych wysokościach, w zależności od ich konstrukcji.
W pojazdach mechanicznych wysokościomierz może być zasilany z gniazda akcesoriów, więc nie ma potrzeby stosowania wewnętrznego akumulatora używanego w oryginalnym projekcie. Oznacza to, że możemy zmieścić całe urządzenie w jednej obudowie UB3 Jiffy, z wentylatorem chłodzącym do odprowadzania ciepła generowanego przez wyświetlacz, unikając konieczności montowania czujników w osobnej obudowie.
W tej konstrukcji zasilanie jest dostarczane kablem USB. Wiele nowoczesnych samochodów posiada gniazda ładowania USB. Jeśli Twój nie ma, możesz użyć ładowarki USB podłączonej do gniazda akcesoriów.
Można kupić gotowe tanie wysokościomierze, ale nie są one zbyt dokładne. Dzieje się tak, ponieważ przeliczają one zazwyczaj odczyt ciśnienia powietrza na wysokość w odniesieniu do „średniego ciśnienia na poziomie morza” (MSL – Mean Sea Level), czyli ciśnienia 1013,25 hPa. Ale ciśnienie na poziomie morza może się wahać (przy ekstremalnej pogodzie) od 870 hPa do 1084,8 hPa, co daje zakres błędu 1770 m/5800 stóp.
Oczywiście, rzadko spotykamy tak skrajne warunki, ale widać, że wyliczanie odczytu wysokości przy pomocy MSL często będzie prowadzić do znacznych błędów wysokości, ze skrajną sytuacją odczytu poniżej poziomu morza.
Aby rozwiązać ten problem, zmodyfikowałem oprogramowanie wysokościomierza tak, że możesz ustawić lokalną wysokość, taką jak wysokość npm. Twojego podjazdu do garażu, lub punktu widokowego (jest zwykle podana), w celu wprowadzenia bardzo dokładnie ciśnienia odniesienia, Twojego lokalnego QNH (Question Nil High – pytanie o ciśnienie na zerowej wysokości, czyli lokalne ciśnienie na poziomie morza zmierzone na lądzie, co oznacza że jest ono podawane w odniesieniu do ciśnienia atmosferycznego w punkcie pomiaru. W praktyce jest to aktualne ciśnienie lokalne sprowadzone do poziomu morza, na przykład w Warszawie w celu otrzymania QNH, do lokalnego ciśnienia chwilowego należy dodać 13 hPa. Wysokość wyznaczoną według ciśnienia QNH podaje się jako „altitude”).
Adaptacja do wydania polskiego – Andrzej Nowicki