- Moc wyjściowa: >500 W przy 4 Ω, >270 W przy 8 Ω
- Pasmo przenoszenia: +0,-0,1 dB w zakresie 20 Hz...20 kHz (-3 dB @97 kHz)
- Stosunek sygnału do szumu: 112 dB w odniesieniu do 500 W przy 4 Ω lub 250 W przy 8 Ω
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne (4 Ω): <0,005% @1 kHz dla 1,5 W...350 W
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne (8 Ω): <0,025% @1 kHz dla 2 W...270 W
- Impedancja wejściowa: 10 kΩ || 4,7 nF
- Czułość wejściowa: 1,015 V RMS dla 500 W przy 4 Ω, 1,055 V RMS dla 270 W przy 8 Ω
- Zasilanie: ±80 V nominalnie z transformatora 800 VA 55-0-55V
- Prąd spoczynkowy/zasilanie: 94 mA, 15 W
- Zabezpieczenia: bezpieczniki DC, śledzenie termiczne o podwójnym nachyleniu, ograniczenie prądu SOA, diody zabezpieczające na wyjściach
- Inne funkcje: zerowanie offsetu wyjściowego, wskaźniki przepalonego bezpiecznika, wbudowany wskaźnik zasilania
Opisywany wzmacniacz 500 W jest wielki pod każdym względem. Jest on fizycznie duży, a utrzymanie temperatury pod kontrolą wymaga zastosowania dwóch radiatorów umieszczonych jeden na drugim. Konieczny jest też duży zasilacz z transformatorem o mocy 800 VA. Wzmacniacz i zasilacz mieszczą się w obudowie typu rack o wymiarze 3RU, a więc również dużej.
Wzmacniacz dostarcza ogromną moc. Idealnie nadaje się do systemów nagłośnieniowych, gdzie wysoka moc może być niezbędna do nagłośnienia dużego pomieszczenia. Dobrze sprawdza się również przy dostarczaniu mocy do mniej efektywnych głośników o niższych impedancjach. . Jak wspomniano powyżej, używany w trybie mostka, może dostarczyć nieco ponad 1000 W mocy audio na kanał. Można zbudować dwie pary dla systemu dźwiękowego tak potężnego, że pojedynczy musiałby być podłączony do dwóch różnych punktów zasilania! Dwa takie wzmacniacze mogą również stanowić podstawę niesamowitego systemu stereo do użytku w dużym pomieszczeniu odsłuchowym.
Można by pomyśleć, że system stereo o mocy 500 W na kanał to po prostu za dużo. To, czy jest to prawda, zależy od tego, jakiej muzyki lubimy słuchać i jak wydajne są posiadane głośniki. Jeśli preferowana jest muzyka rockowa z nieco ograniczonym zakresem dynamiki, to dzięki temu wzmacniaczowi będzie możliwe odtwarzanie jej odpowiednio głośno. Wzmacniacz jest więc idealny do muzyki, która z definicji musi być głośna. Należy jednak pamiętać, aby nie ogłuchnąć z powodu ekstremalnych poziomów dźwięku możliwych przy tak dużym wzmacniaczu. Konieczne może być również zapewnienie ochrony uszu sąsiadom!
Nie dotyczy to tylko rockmanów. Muzyka klasyczna również wymaga dużej mocy. Nie dlatego, żeby była głośno odtwarzana, ale dlatego, że zapas mocy pozwala na odtworzenie szerokiego zakresu dynamiki, jaki jest uzyskiwany w salach koncertowych. Duża moc bez zniekształceń jest potrzebna do wytworzenia wysokich szczytowych poziomów głośności, takich dźwięków, jak potężne uderzenia bębna taktowego lub dźwięków organów piszczałkowych, przy niskim poziomie szumów ze wzmacniacza, po to, by nie zagłuszyć cichych fragmentów.
Wytworzenie tak dużej mocy nie jest łatwe. W naszym wzmacniaczu zastosowano 12 tranzystorów wyjściowych. Wszystkie są zamontowane na radiatorze o szerokości 400 mm. Główna płytka drukowana ma również spore wymiary: 402 mm × 124 mm. Ostateczna instalacja w obudowie rack 3U mierzy 559 mm × 432 mm × 133,5 mm i waży nieco ponad 12 kg.
W tym odcinku skoncentrujemy się na opisie modułu wzmacniacza. W kolejnych odcinkach zostaną podane również pełne szczegóły montażu tego modułu, a także zostanie opisany odpowiedni zasilacz. Następnie pokażemy, jak zbudować moduł wzmacniacza, zasilacz, chłodzenie wentylatorem z regulacją prędkości (który wyłącza się przy odpowiednim obciążeniu), zabezpieczenie głośników i detektor klipów, wszystko to w jednej aluminiowej obudowie 3RU do montażu w szafie typu rack.
Wydajność
Główne parametry wydajności zostały podsumowane w ramce specyfikacji. Wynika z nich, że wzmacniacz charakteryzuje się nie tylko dużą mocą, ale zapewnia również wysoką jakość dźwięku.
Po pierwsze, pasmo przenoszenia jest płaskie jak linijka od 20 Hz do 20 kHz, z zaledwie 0,1 decybelowym spadkiem przy 20 kHz. Na obciążeniu 4 Ω wydzielana jest moc 500 W. Przy typowych poziomach mocy, od 1,5 W do 350 W, całkowite zniekształcenia harmoniczne plus szum (THD+N) wynoszą poniżej 0,007% przy 1 kHz.
Dla obciążenia 8 Ω, maksymalna moc wynosi około 270 W do początku obcinania, ze zniekształceniami THD+N mniejszymi niż 0,004% przy 1 kHz. W idealnych warunkach jest on zbliżony do tego, co nazwalibyśmy „jakością CD” przy około 0,002% THD+N.
Zniekształcenia nieco rosną wraz z częstotliwością. W rzeczywistości są one znacznie niższe niż podano powyżej przy bardziej typowych zakresach częstotliwości audio dla większości instrumentów, wynoszących około 100...500 Hz. Powyżej 1 kHz, zniekształcenia wzrastają umiarkowanie, choć nadal są stosunkowo niskie nawet przy 10 kHz, powyżej których filtry w naszym sprzęcie testowym zaczynają tłumić harmoniczne.
Wynik THD+N poniżej 0,05% dla 266 W na 3 Ω pokazuje, że wydajność tego wzmacniacza nie pogarsza się znacząco nawet w trudnych warunkach, sterując niższymi impedancjami obciążenia niż można by się spodziewać w przypadku większości głośników 4 Ω o dużej mocy.
Prawdopodobnie najważniejszym atutem tego wzmacniacza dużej mocy jest bardzo dobry stosunek sygnału do szumu wynoszący 112 dB. Oznacza to, że można uzyskać bardzo wysoki poziom wyjściowy, w tym głośne transjenty, bez irytującego syczenia w tle przez resztę czasu.