Kwestia symetrii
W obwodach przedwzmacniacza mikrofonowego, tam, gdzie wymagany jest niski poziom szumów, zawsze stosowano linie symetryczne. System wykorzystuje dwa sygnały w przeciwfazie względem siebie, otoczone uziemionym ekranem, który nie przewodzi prądu, w przeciwieństwie do, powiedzmy, niesymetrycznego jednożyłowego przewodu gitarowego. Gdy sygnał pojawia się w fazie (tryb wspólny) na obu przewodach to jest odrzucany przez obwód, który szuka jedynie różnicy napięć.
Przedwzmacniacze mikrofonowe transformatorowe mają pływające, symetryczne wejście o napięciu wspólnym (CM) powyżej 100 V. Jeśli nie użyto transformatora, wówczas system musi być zrównoważony elektronicznie. Konfiguracja wzmacniacza różnicowego jest podejściem standardowym i może usuwać sygnały CM do około 10 V. Pojedynczy układ różnicowy na wzmacniaczu operacyjnym będzie działać, ale jest zbyt szumiący, głównie z powodu jego rezystorów wejściowych. Większość przedwzmacniaczy mikrofonowych wykorzystuje obwód wzmacniacza pomiarowego (instrumentalnego), gdzie dwa oddzielne wzmacniacze operacyjne o takim samym wzmocnieniu zasilają wejścia wzmacniacza różnicowego o wzmocnieniu jednostkowym. Wspaniałą cechą tego rozwiązania jest to, że pojedynczy element regulacyjny, rezystor (Rg) ustawia wzmocnienie obu wzmacniaczy wejściowych.
Wzmacniaczami wejściowymi są często pojedyncze, niskoszumne tranzystory. Układ ten charakteryzuje się dużymi zniekształceniami przy dużych wzmocnieniach, ponieważ są to proste stopnie ze wspólnym emiterem (WE) z niskoefektywnym rezystorem emiterowym do linearyzacji. W swoich mikserach producent Mackie rozwiązał ten problem, stosując komplementarną parę wtórników (CFP). Inne firmy, takie jak Solid State Logic (SSL) i Neotek, poszły dalej, obejmując tranzystory wejściowe pętlą sprzężenia zwrotnego wzmacniacza operacyjnego. Wejście odwracające tego wzmacniacza było często bezpośrednio podłączone do kolektora tranzystora, skutecznie tworząc wejście prądowe lub „wirtualną masę”.
Topologię tę nazywa się „wzmacniaczem pomiarowym z prądowym sprzężeniem zwrotnym” lub CFIA i właśnie jej będziemy tutaj używać. Topologię tę udoskonalono dalej przez dodanie kaskod i luster prądowych oraz zintegrowanie ich ze specjalistycznymi układami, takimi jak Solid State Music/Intel SSM2015, 2016, 2017, 2019 i That Seria 1510 i 1512.
Ta topologia w tych układach scalonych korzysta z dopasowania tranzystorów dostępnych projektantowi układów scalonych, ale nie jest odpowiednia dla obwodów dyskretnych. Czytelnik może oczywiście użyć elementów pochodzących z jednego źródła, jeśli może je zdobyć. Żałuję jednak, że użyłem niektórych z nich w niektórych produktach, które projektowałem w przeszłości, ponieważ obecnie ich naprawienie może być trudne, jeśli dane układy scalone są niedostępne. Jednakże układy That są nadal dostępne w firmie Profusion, która uprzejmie przesłała mi kilka bezpłatnych próbek, które wkrótce ocenię.