W artykule zaprezentujemy prosty system sterowania żarówkami z serii Philips Hue zbudowany przy użyciu zintegrowanego modułu wyświetlacza Riverdi IoT Display oraz środowiska programistycznego Zerynth – umożliwiającego łatwe i szybkie tworzenie aplikacji z użyciem języka Python.
Warstwa sprzętowa – moduł wyświetlacza oraz system Philips Hue
Zagadnienia związane z przygotowaniem projektu od strony sprzętowej ograniczono do minimum, dlatego do jego realizacji zastosowano gotowy moduł Riverdi IoT Display [1] – zintegrowany system wyświetlacza LCD (o przekątnej 5 cali i rozdzielczości ekranu 800×480), kontrolera graficznego Bridgetek BT81x [2] oraz dobrze znanego mikroprocesora ESP32.
Głównym zadaniem stawianym modułowi wyświetlacza będzie nawiązanie komunikacji z systemem Philips Hue [3] oraz zapewnienie możliwości sterowania oświetleniem poprzez prosty, graficzny interfejs użytkownika. W opisywanym przypadku w skład systemu oświetlenia wchodzą dwie żarówki ze sterowaniem włącz/wyłącz oraz jedna żarówka RGB, sterowana poprzez określenie parametrów barwy, jasności oraz nasycenia koloru. Serce systemu stanowi Philips Hue Bridge, podłączony do sieci lokalnej za pomocą przewodu Ethernet i komunikujący się z żarówkami z użyciem protokołu ZigBee. Blokowy schemat istniejącej konfiguracji oraz jej planowej rozbudowy o moduł inteligentnego panelu sterującego pokazuje rysunek 1.