Okolice podstacji trakcyjnej Garbce - około 50 km od Wrocławia, stały się niezwykłym polem eksperymentalnym, na którym ma łączyć się instalacja fotowoltaiczna oraz magazyn energii. Powstająca ze Słońca energia musi być przystosowana do parametrów sieci trakcyjnej, która zasila pociągi - należy ją zmienić na stałe napięcie 3 kV. W tym celu firma ABB zagwarantuje idealnej klasy moduł prostownikowy. Całość zabudowana zostanie w kontenerze. Projekt jest przyszłościowy i ma kilka zalet - jedną z nich są oszczędności - można zamawiać mniej mocy na zasilanie. Realizacja projektu odbędzie się w czasie standardowej eksploatacji sieci, która, w rzeczy samej, zasila pociągi. Polska sieć trakcyjna jest w nieznacznym stopniu uzupełniona odnawialnymi źródłami energii.
Jak wyjaśnia osoba związana z biznesem elektryfikacji ABB, Maciej Kordas:
"Nikt do tej pory nie próbował zbudować przekształtnika fotowoltaicznego, który spełniałby wyśrubowane normy trakcyjne. Jest to układ wytworzony od zera (...). Wychodzimy od prądu stałego z farmy fotowoltaicznej, który jest przekształcany za pomocą falowników solarnych. Następnie podbijający transformator reguluje poziom napięcia przemiennego - aby uzyskać stałe napięcie 3 kV, na zaciskach prostownika diodowego. Ostatni podzespół to rozdzielnica prądu stałego, która zostanie przypięta do (...) podstacji trakcyjnej. Przyłączono, pewien czas temu, do niej magazyn energii."
Więcej informacji pod adresem: new.abb.com