Obserwujemy ciągły wzrost zainteresowania „elektrykami” EV (Electric Vehicles). Z nową technologią wkraczają nowe problemy i wyzwania. Najistotniejsze zagrożenia dotyczą zwarć międzyzwojowych w silnikach elektrycznych, zjawisko wydzielania ciepła w samych akumulatorach, nagrzewanie się indukcyjności w silniku i w obwodach przetwornic zasilających i ogólnie problem sprawności energetycznej i związanych z tym strat energii. Sprawa jest kluczowej wagi, gdyż coraz częściej słyszymy o zdarzających się wypadkach pożarów oraz przegrzewania się i eksplozji baterii. Bieżący projekt wychodzi naprzeciw tym zagrożeniom. Za cenę prostego obwodu z dodatkowym przekaźnikiem proponowany układ może uchronić przed tak groźnymi następstwami.
Na fotografii widzimy prototyp, który przeszedł pozytywnie testy w naszym laboratorium (redakcji „Electronics For You”). Bardzo często przyczyną wypadków jest zjawisko zwarć prowadzące do przeciążenia prądowego akumulatora. Jeśli nawet skutek nie jest tak tragiczny jak pożar samochodu, to z pewnością ucierpi na tym akumulator, który jest być może najdroższym podzespołem w elektrycznym pojeździe. Różne są przyczyny zwarć, lecz generalnie oznacza to, że prąd płynie w niezamierzonym obwodzie gdzie impedancja widziana od źródła zasilania drastycznie maleje. Proponowane zabezpieczenie przeciwzwarciowe powinno wykryć zjawisko przeciążenia akumulatora i natychmiast odłączyć obciążenie od źródła zasilania. To uchroni i akumulator i silnik pojazdu elektrycznego. Zabezpieczy być może również przed tak groźnym zdarzeniem jakim jest samozapłon i w konsekwencji pożar pojazdu elektrycznego.