- równoważy dwa, trzy lub cztery połączone szeregowo ogniwa lub akumulatory,
- pasuje do akumulatorów litowo-jonowych, LiPo, LiFePO4, kwasowo-ołowiowych, AGM i innych,
- każde ogniwo lub akumulator może mieć napięcie od 2,5 V (całkowicie rozładowane) do maksymalnie 15 V,
- prąd równoważenia: do 2,5 A,
- prąd ładowania: do 50 A,
- sprawność: około 80%,
- prąd spoczynkowy: około 100 μA na ogniwo/akumulator,
- złącza konektorowe 6,3 mm do podłączenia akumulatorów wysokoprądowych,
- listwa kołkowa 2,54 mm do podłączania mniejszych akumulatorów,
- częstotliwość przełączania przetwornic: typowo 100 kHz,
- kilka balanserów można łączyć w celu zrównoważenia większej liczby ogniw lub akumulatorów,
- może również działać jako wydajna ładowarka lub rozładowarka ogniw/akumulatorów,
- cztery wbudowane diody LED stanu oraz jeden potencjometr do regulacji,
- szeregowy interfejs statusu/debugowania,
- kompaktowy rozmiar – PCB 108×80 mm.
Większość akumulatorów składa się z szeregu nominalnie identycznych ogniw, połączonych szeregowo, równolegle lub szeregowo-równolegle, w celu spełnienia określonych wymagań dotyczących napięcia, prądu i pojemności. Akumulatory z wieloma szeregowo połączonymi ogniwami często udostępniają podłączenia tylko na skrajnych zaciskach. Na przykład typowy samochodowy akumulator kwasowo-ołowiowy ma sześć ogniw (2 V×6 = 12 V), ale tylko dwa zaciski. Aby naładować taki akumulator, przykładamy do tych dwóch zacisków napięcie wyższe niż suma napięć wszystkich ogniw, a prąd przepływa przez wszystkie sześć ogniw, zwiększając ich stan naładowania.
Nie ma jednak gwarancji, że każde ogniwo rozpoczyna pracę z identycznym napięciem, a pomimo identycznej konstrukcji, pojemność ogniw może się różnić, zwłaszcza w miarę starzenia się akumulatora. Nie jest to duży problem w przypadku akumulatorów samochodowych, ponieważ ogniwa kwasowo-ołowiowe dobrze znoszą niewielkie przeładowanie, choć jego skutkiem jest elektroliza i zmiana parametrów elektrolitu. Nie dotyczy to tylko akumulatorów „bezobsługowych” z katalitycznym spalaniem wodoru elektrolitycznego. Powstały w nich wodór jest utleniany katalitycznie, a produkt, woda, wraca do elektrolitu. Poprzez niewielkie przeładowanie akumulatora, ogniwa o niższym poziomie naładowania mają szansę „dogonić” pozostałe, podczas gdy najbardziej naładowane ogniwa rozpraszają prąd ładowania w postaci ciepła.
Pomimo tego, duże pakiety akumulatorów kwasowo-ołowiowych (jakie mogą być np. używane w instalacjach energii odnawialnej) będą działać dłużej, jeśli będą ładowane w sposób zrównoważony. W takim przypadku może istnieć zestaw kilku akumulatorów połączonych szeregowo, więc nie tylko należy zadbać o zrównoważenie napięcia poszczególnych ogniw w danym akumulatorze, ale także o zrównoważenie ładunku między akumulatorami. Fakt, że mogą być używane akumulatory w różnym wieku, a być może nawet od różnych producentów, sprawia, że jest to jeszcze bardziej krytyczne.
Ostatnio coraz częściej mamy do czynienia z ogniwami litowo-jonowymi i podobnymi ogniwami wielokrotnego ładowania. Istnieje wiele różnych rodzajów ogniw litowych, ale większość z nich nie toleruje przeładowania. Mogą one również łatwo ulec uszkodzeniu w wyniku nadmiernego rozładowania. Dlatego utrzymanie równowagi ładowania/rozładowania ogniw/akumulatorów litowych jest jeszcze ważniejsze.
Ponieważ zaprezentowany balanser może obsługiwać napięcia ogniw/baterii ogniw tak niskie jak 3 V i tak wysokie jak 15 V, nadaje się do szerokiego zakresu zadań równoważenia ładowania, w tym równoważenia ładowania ogniw w akumulatorze litowo-jonowym lub równoważenia ładowania pojedynczych akumulatorów litowo-jonowych albo typowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Każdy balanser może obsługiwać do czterech ogniw (lub grup ogniw) albo akumulatorów, a w przypadku większych instalacji można połączyć kilka balanserów.
Adaptacja do wydania polskiego – Andrzej Nowicki