Nagłe i częste włączanie żarówki, której zimne włókno ma rezystancję wielokrotnie mniejszą od gorącego, powoduje przepływ przez żarnik prądu o znacznej wartości i w konsekwencji jego szybsze zużycie. Urządzenie będzie szczególnie przydatne w autach z automatycznym przełączaniem świateł dziennych na światła mijania, kiedy to automatyka w zależności od panujących warunków zewnętrznych potrafi nader często manipulować oświetleniem samochodu.
Budowa i działanie
Schemat ideowy urządzenia pokazano na rysunku 1. Układ włączany jest między źródło zasilania a odbiornik. Dioda D1 zabezpiecza układ przed dołączeniem go do napięcia o niewłaściwej polaryzacji. Napięcie wejściowe jest podawane na stabilizator IC1 typu 78L05, natomiast kondensatory C1...C4 zapewniają odpowiednią filtrację tego napięcia. Pracą układu steruje mikrokontroler IC2 ATTINY25, a jego praca rozpoczyna się natychmiast po dołączeniu napięcia zasilania.