Projekt albumu Arduino jest prosty, ponieważ wykorzystuje głównie płytkę Arduino Uno i ekran dotykowy LCD. Zdjęcia, które mają być wyświetlane, są konwertowane do rozmiaru 240×320 pikseli z 24-bitową głębią kolorów w formacie BMP (bitmapa) przy użyciu programu Microsoft Paint (lub podobnego) i przechowywane na karcie micro SD, która jest zwykle używana w telefonach komórkowych.
Arduino Uno jest szeroko stosowaną płytką z mikrokontrolerem opartym na mikroprocesorze Atmega328P, który jest używany w płytkach z rodziny Arduino. Posiada 14 pinów wejścia/wyjścia, z których sześć może być używanych jako wyjścia PWM i sześć jako wejścia analogowe, oraz port USB z 16 MHz rezonatorem kwarcowym.
Ekran dotykowy LCD Arduino pracuje na układzie ILI9341 i posiada wbudowaną kartę microSD. Wyświetlacz LCD jest wystarczająco duży (przekątna 6 cm), jasny (z czterema białymi podświetleniami LED) i kolorowy (18-bitowy, mający 262144 różnych odcieni). Ma dobrą rozdzielczość 240×320 pikseli z indywidualną kontrolą pikseli, 8-bitowy interfejs cyfrowy, plus cztery linie sterujące z pinem reset. Karta SD ma cztery dodatkowe piny sterujące. Wszystkie połączenia pinów są bezpośrednio kompatybilne z płytką Arduino Uno, co eliminuje okablowanie i konieczność budowy nowej płytki PCB. Układ wykorzystuje zasilanie 3,3 V i obsługuje zarówno poziomy logiczne napięć 3,3 V jak i 5 V.
Wstępna konfiguracja
Otwórz plik ArduinoAlbum.ino w Arduino IDE i zmień następujące wartości definicji zgodnie z Twoimi wymaganiami:
#define MAX_FILES 20
#define DISP_DELAY 500
MAX_FILES jest maksymalną liczbą plików, które mają być przechowywane na karcie SD i pokazywane kolejno, a DISP_DELAY jest opóźnieniem (lub przerwą czasową) w milisekundach pomiędzy wyświetlanymi zdjęciami.
#define ShowFileName 1
Pozwala wyświetlić nazwę pliku. Przy czym 0 oznacza ukrycie a 1 oznacza wyświetlenie nazwy pliku przed wyświetleniem właściwego obrazu.
Skompiluj i wgraj kod na płytkę Arduino Uno i odłącz kabel USB.
Następnie skopiuj wymagane zdjęcia (w rozmiarze 240×320 pikseli i 24-bitowym kolorze) w plikach .bmp z komputera na kartę microSD za pomocą czytnika kart SD.
Do projektu dołączony jest przykładowy plik testowy Testptn.bmp, który umożliwia przetestowanie wszystkich podstawowych kolorów na wyświetlaczu, jak pokazano na fotografii głównej.
Teraz należy odłączyć czytnik kart SD od komputera i wyjąć kartę microSD z czytnika. Włóż kartę microSD do gniazda karty microSD na obudowie LCD Arduino, jak pokazano na fotografii 1.
Prawidłowo umieścić obudowę LCD Arduino na płytce Arduino Uno, dopasowując piny 5 V, 3,3 V oraz GND. Podłącz zasilanie 9 V DC do płytki Arduino Uno.
Na wyświetlaczu pojawi się komunikat powitalny. Następnie sprawdź kartę SD, aby zobaczyć jej status.
Po odczytaniu folderu głównego z karty SD, na ekranie LCD zostanie wyświetlona lista plików zapisanych na karcie SD. Następnie kolejno będą wyświetlane zdjęcia.
Uwaga! Oryginalny plik BMP obsługuje kolory o rozdzielczości do 24 bitów, natomiast ekran LCD obsługuje kolory o rozdzielczości do 18 bitów. W związku z tym, wyświetlane kolory mogą się nieznacznie różnić od kolorów oryginalnego pliku BMP.
Budowa i testowanie
Ponieważ wszystkie piny obudowy LCD Arduino pokrywają się z pinami płytki Arduino Uno, schemat połączeń nie jest wymagany.
Prototyp został pomyślnie przetestowany w EFY Lab z kartą microSD 8 GB i zasilaczem 8 V do 9 V DC podłączonym do płytki Arduino Uno poprzez gniazdo DC.