Wyświetlacze ze sterownikiem PCD8544 były stosowane w starych modelach telefonów komórkowych Nokii. Obecnie łatwo dostępne i relatywnie tanie pozwolą poszerzyć możliwości urządzenia z STM-em.
Manipulator (joystick) analogowy
Manipulator może być wykorzystany jako wygodny w użyciu interfejs sterujący lub wprowadzający dane. Element użyty w przykładach nosi nazwę handlową „joystick PS2”. Niewielki manipulator ma wymiary 35 mm×27 mm×32 mm. Głównymi elementami są dwa potencjometry zamontowane na płytce drukowanej pod kątem prostym. Ośki potencjometrów połączone są z pionowym drążkiem za pomocą przegubu. Drążek ma możliwość wychylenia w płaszczyźnie X-Y a jego ruch przenoszony jest na ośki potencjometrów. W zależności od położenia drążka napięcie na suwakach potencjometrów zmienia się w zakresie od 0 V do napięcia zasilania (na schemacie zaznaczone jako +5 V). Napięcie zasilania może mieć dowolną wartość a w układach z kontrolerem STM32 nie powinno przekraczać 3,3 V. Dodatkowo, naciśnięcie drążka powoduje zadziałanie przycisku SW zwierając do masy wyprowadzenie J-1.
Wyświetlacz graficzny
Jako wyświetlacz wybrany został moduł z wyświetlaczem LCD stosowanym kiedyś w telefonach Nokia 5110. Monochromatyczny wyświetlacz ma rozdzielczość 84×48 piksele. Może być zasilany napięciem 3,3 V. W module można skorzystać z podświetlenia matrycy 4 białymi diodami LED. Pracą wyświetlacza steruje zamontowany na płytce modułu układ PCD8544 lub jego odpowiednik.
Format transmisji do wyświetlacza
Przesyłanie danych i rozkazów do wyświetlacza odbywa się w formacie podobnym do SPI. Wykorzystywane są trzy sygnały:
- SDIN linia szeregowa, po której przesyłane są dane.
- SCLK linia zegara, którego zbocza narastające zatrzaskują kolejne przesyłane bity danych.
- SCE – linia uaktywniająca dostęp do wyświetlacza, gdy jej poziom będzie niski.
Do wyświetlacza można wysyłać większą liczbę danych przy sygnale SCE stale utrzymywanym na poziomie niskim.