Diody LED różnią się od tradycyjnych elektrycznych źródeł oświetlenia, które wytwarzają światło przez rozgrzewanie włókna elektrycznego lub zjonizowanego gazu. Stosując złącza półprzewodnikowe wykonane z określonego materiału, producenci diod LED mogą wytwarzać diody emitujące światło o określonych kolorach obejmujące cały zakres widzialny oraz podczerwień i ultrafiolet.
W zastosowaniach motoryzacyjnych diody LED mogą zwiększyć bezpieczeństwo zarówno podczas jazdy dziennej, jak i nocnej. Zwiększona sprawność tych źródeł światła może z kolei wydłużać żywotność akumulatorów w pojazdach elektrycznych, a zastosowanie wielu równolegle połączonych diod LED w jednym systemie może wyeliminować awarie pojedynczych elementów.
Diody LED można sterować na kilka różnych sposobów, jednak elementy te różnią się od tradycyjnych obciążeń w systemie zasilania. Układ zasilania musi dostarczać prądu o dokładnie regulowanej wartości. Jego przepływ przez złącze półprzewodnikowe powoduje wytworzenie światła, natomiast względne napięcia na wyprowadzeniach diody względem masy systemu (lub karoserii w samochodzie) mogą się zmieniać. W rezultacie systemy zawierające diody elektroluminescencyjne mogą zawierać układy impulsowe w różnych topologiach.
Właściwa topologia przełączania dla samochodowych systemów LED
Wybór określonej topologii przetwornicy do pracy w systemie motoryzacyjnym jest związany z projektem całego systemu. Analizując różne topologie należy wziąć pod uwagę między innymi minimalne napięcie wejściowe, maksymalne napięcie zasilania ciągu połączonych diod LED, możliwość powrotu prądu do układu, szansę wystąpienia zwarcia na wyjściu, maksymalny prąd wejściowy diody, a także dodatkowe wymagania, np. związane z możliwością ściemniania diod za pomocą sterującego przebiegu PWM.
Przetwornice obniżające napięcie typu Buck
Sterowniki obniżające napięcie (typu buck) mogą regulować prąd w łańcuchu diod LED, jeśli doprowadzone napięcie zasilające jest wyższe niż całkowite napięcie znamionowe łańcucha LED (suma spadków napięcia na diodach). Sterowniki LED w topologii Buck można bezpiecznie zwierać do masy systemu. Mogą działać w obwodzie powrotu prądu poprzez karoserię (jeden przewód do zasilania LED wtedy wystarcza) i można je łatwo dostosować do aplikacji matrycowych lub wyświetlania animacji z pomocą wielu LED.