Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Kwestia obecności akumulatora kwasowo-ołowiowego 12 V w pojazdach elektrycznych (EV)

Article Image
Jak wiadomo, akumulatory kwasowo-ołowiowe 12 V w autach odpowiadają za zasilanie systemów pojazdowych. Systemów, które mają zróżnicowany pobór prądu w czasie. W szczególności są to systemy bezpieczeństwa. Należy im zapewnić najwyższy jak tylko możliwe stopień przyrostu prądu. Przytoczone akumulatory są tym stopniem opisane. Tego samego nie można powiedzieć o przetwornicach DC/DC. W przeszłości znacząco brakowało możliwości "łatwej" zamiany napięcia 400-800 V na 12 V. Stąd akumulator kwasowo-ołowiowy jako najprostsze rozwiązanie. Siłą przyzwyczajenia stosowane na użytek pojazdów elektrycznych. Jednak czy słusznie? Czy nie lepiej ograniczyć się, dla potrzeb pojazdów elektrycznych, do baterii trakcyjnych 400-800 V?

Współczesny pojazd elektryczny potrzebuje minimalnego stopnia przyrostu prądu 250 A/ms. Taką wartość, bez wątpienia, zaoferują akumulatory kwasowo-ołowiowe 12 V. Wymagają tego obciążenia dużej mocy. Podłączone do baterii trakcyjnych 400-800 V przetwornice DC/DC, na własny sposób, muszą zapewnić ten wspomniany stopień. Jest to konieczne w celu eliminacji akumulatorów. Nieodpowiednie przetwornice DC-DC mogą bardzo utrudniać rozruch pojazdu elektrycznego. Projekt pojazdu musi stosować trafne rozwiązania. Jest to np. sieć dystrybucji zasilania firmy Vicor, która uwzględnia przetwornice rodzin: BCM4414 i NBM2317 (rysunek 1). Realizowana jest dwuetapowa konwersja napięć (pomijając resztę): 400-800 V na 48 V - przy pomocy BCM4414 (w zadanej liczbie sztuk), oraz 48 V na 12 V - przy pomocy NBM2317 (jedna sztuka). Przetwornica NBM2317 zapewnia stopień przyrostu prądu 750 A/ms (rysunek 2).

Rysunek 1 - Zaproponowana przez firmę Vicor sieć dystrybucji zasilania pojazdu elektrycznego.
Objaśnienia: BCM - przetwornica BCM4414, NBM - przetwornica NBM2317.

Projektanci pojazdów elektrycznych mogą rozmieścić NBM2317 przy ich kołach lub w środku tych pojazdów (rysunek 3). Umieszczenie "źródeł zasilania" bliżej obciążenia minimalizuje, na dobry sposób, indukcyjności pasożytnicze i rezystancje szeregowe, a to zapewnia wydajność, jeżeli chodzi o zasilanie pojazdów elektrycznych. Działanie przetwornicy NBM2317 ogranicza, w istocie, tylko temperatura. Odpowiednio chłodzona przetwornica może przetwarzać "dużo" mocy. Przedstawione rozwiązanie stanowi podejście modułowe, które pozwala eliminować, w ostateczności, akumulatory kwasowo-ołowiowe 12 V. Co, gdy rozładują się baterie trakcyjne? Wtedy pozostaje je naładować z gniazdka (w garażu).

Więcej informacji pod adresami: link 1 i link 2 oraz na dokumentacjach pod zdjęciami.

Rysunek 2 - Porównanie stopni przyrostu prądu dla przetwornicy NBM2317 (na niebiesko)
i akumulatora kwasowo-ołowiowego 12 V (na czerwono).
Rysunek 3: Architektura modułowa zasilania pojazdu elektrycznego z zastosowaniem przetwornic NBM2317.
Objaśnienia: Vicor module - przetwornica NBM2317, cabling - okablowanie, load - obciążenie.
DATA SHEET
DATA SHEET
Wideo
Do pobrania
Download icon Dokumentacja przetwornic DC/DC serii BCM4414 Download icon Dokumentacja przetwornic DC/DC serii NBM2317
Firma: Vicor
Tematyka materiału: akumulatory kwasowo-ołowiowe, baterie litowo-jonowe, baterie trakcyjne, Li-Ion, pojazdy elektryczne, systemy samochodowe
AUTOR
Źródło
vicorpower.com
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Edukacja
1/10 Jak działa rezystor LDR?
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"