Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Nowa metoda recyklingu baterii samochodowych opracowana przez firmę Toyota

Article Image
Od jesieni 2023 roku firma Toyota bada nową technologię recyklingu akumulatorów, z łatwością w której wyeliminowano proces spalania. Dla zredukowania ryzyka pożaru w procesie przetwarzania, znajdujący się w akumulatorach elektrolit jest destylowany, a następnie usuwany, po czym ich ogniwa są: rozdrabniane, sortowane oraz z powrotem stosowane w dalszych procesach. W ten sposób odzyskiwane są m.in. znaczące porcje aluminium i żelaza oraz tzw. "czarna masa", czyli proszek, który zawiera różne rzadkie metale, poddawane dalszemu przetwarzaniu przez firmy partnerskie w celu produkcji, a później sprzedaży całkowicie nowych modeli akumulatorów.

Jeszcze w 2010 roku inżynierowie firmy Toyota jako pierwsi na świecie opracowali efektywną, w pełni stosowalną technologię recyklingu baterii niklowo-metalowo-wodorkowych, tj. NiMH. Od tego czasu w najważniejszym zakładzie firmy w Handzie, w prefekturze Aichi, zbierane są, a następnie przetwarzane stare baterie, pochodzące z samochodów hybrydowych. Jednak by cykl życia samochodów był całkowicie neutralny klimatycznie, trzeba dokładnie prześledzić i zweryfikować wszystkie emisje CO2: od produkcji, przez wycofanie pojazdu z eksploatacji, aż po recykling akumulatorów - i krok po kroku te emisje redukować. W tym względzie pomocny może okazać się recykling baterii bez wcześniejszego ich spalania, którym specjaliści z firmy Toyota zainteresowali się jesienią 2023 roku i w chwili obecnej są już po pierwszych testach - oczywiście udanych, dających nadzieję, że rozwijana przez nich nowa technologia recyklingu akumulatorów okaże się być owocna.

Odzyskane z badanej technologii surowce

Jak wyjaśnia Chief Sustainability Officer w firmie Toyota, Yumi Otsuka:

"Wdrożenie nowych procesów recyklingu oznacza wysokie koszty inwestycyjne. Jednakże w praktyce istotne jest także całościowe spojrzenie na cykle życia pojazdów. Niech przykładem będzie nasza usługa mobilności KINTO - ponieważ sami zarządzamy pojazdami, łatwiej jest z pewnością zapewnić ich ponowne wykorzystanie i recykling części lub materiałów. Poza tym mamy ciągły kontakt z naszymi klientami (...), a bardziej zaawansowana gospodarka o obiegu zamkniętym przyczynia się nie tylko do niższych emisji CO2, ale też do nowych możliwości w sferze biznesu."

Więcej informacji pod adresem: toyotanews.eu

Odzyskane z badanej technologii surowce
Pani Yumi Otsuka - Chief Sustainability Officer w firmie Toyota
Wideo
Firma: Toyota
Tematyka materiału: akumulatory, EV, Japonia, recykling baterii, Toyota, Yumi Otsuka
AUTOR
Źródło
toyotanews.eu
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Generatory wysokiego napięcia
1/10 Dlaczego nie powinno się pracować z generatorami wysokiego napięcia w pobliżu sprzętu pomiarowego?
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"