Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

27 lat systemu pojazdowego ESP

Mokra droga i nagły manewr omijania - kiedyś taka sytuacja oznaczała zakończenie jazdy w rowie lub na barierkach. Wynikały z tego ciężkie obrażenia ciała oraz ofiary w ludziach. Były to poważne zdarzenia. Współcześnie jednak jest już inaczej - w 1995 r. opracowano elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP (ang. Electronic Stability Program). System wprowadziły firmy Bosch i Daimler-Benz w swoich pojazdach klasy S. Od tego czasu ESP stabilizuje auta w przypadku krytycznych manewrów.
Article Image

Zdaniem analityków firmy Bosch system ESP uratował dotychczas życie ok. 15 tysięcy osób w Unii Europejskiej, zapobiegając prawie pół milionowi wypadków z obrażeniami ciała. Wraz z pasami bezpieczeństwa i poduszkami jest to podstawowy element ocalający ludzkie życie w pojazdach. Na całym świecie 82% nowych aut posiada system ESP. Dla porównania w 2017 r. było to jedynie 64%. Od momentu powstania system ESP znalazł zastosowanie w ponad 250 milionach pojazdów.

Samochód z systemem ESP w akcji

Droga do upowszechnienia się ESP była niezwykle trudna. Wszystko zaczęło się w latach osiemdziesiątych XX wieku od niezależnych projektów dwóch firm: Bosch i Daimler-Benz, które miały na celu osiągnięcie większej stabilności poruszających się pojazdów. Od 1992 r. aż do wprowadzenia systemu na rynek, eksperci z obu firm współpracowali razem w ramach jednego ośrodka badawczego. Przełom pomógł osiągnąć słynny test łosia w 1997 r.: podczas eksperymentu szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego samochód klasy A firmy Mercedes przewrócił się, wykonując gwałtowny manewr omijania przeszkody. Firma zareagowała na to, wprowadzając system ESP jako standardowe wyposażenie swoich samochodów. Od tego czasu coraz więcej różnych marek stosowało w swoich pojazdach system ESP.

Samochód z systemem ESP w akcji

Wiele krajów wkrótce doceniło zalety systemu ESP. System ten uczyniono obowiązkowym wyposażeniem pojazdów w wielu rejonach świata. W Unii Europejskiej ESP był wdrażany stopniowo: od listopada 2011 r. w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listopada 2014 r. w nowo zarejestrowanych samochodach osobowych oraz pojazdach użytkowych. W Argentynie, Australii, Brazylii, Kanadzie, Chinach, Ekwadorze, Izraelu, Japonii, Malezji, Nowej Zelandii, Rosji, Korei Południowej, Turcji i Stanach Zjednoczonych, ESP jest prawnie wymagany bądź dobrowolnie stosowany. Doświadczenia z Europy pokazują, że jeśli wzrasta odsetek pojazdów z systemem ESP, to liczba wypadków gwałtownie spada.

Istota działania systemu ESP
Istota działania systemu ESP

Firma Bosch oferuje systemy ESP dostosowane do wszystkich rodzajów napędu: od silników spalinowych po elektryczne, oraz dla wszystkich klas pojazdów: od małych aut miejskich po ciężarówki. Nawet w przypadku jednośladów firma opracowała autorski system ESP - jest to system kontroli stabilności motocykla MSC, który wprowadzono na rynek w 2013 r. System ESP jest bazową technologią dla wielu systemów wspomagania kierowcy i wielu systemów autonomicznej jazdy. Dzięki ESP, firma Bosch może realizować swoją „wizję zero”. Czy to z kierowcą za kierownicą, czy bez niego, firma będzie przyczyniała się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych.

Więcej informacji pod adresem: bosch-press.pl oraz na poniższych filmach.

Tematyka materiału: Bosch, Electronic Stability Program, elektronika pojazdowa, ESP, stabilizacja toru jazdy, systemy elektroniczne
AUTOR
Źródło
bosch-press.pl
Udostępnij
Oceń najnowsze wydanie EdW
Wypełnij ankietę i odbierz prezent
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"