Gry planszowe w długie zimowe wieczory są doskonałym przedmiotem zabaw rodzinnych. Niektóre uczą myślenia strategicznego lub po prostu budzą chęć rywalizacji i wygranej. Do większości gier jest używana znana już w starożytności kostka sześcienna, na ściankach której znajdują się oczka informujące o ile pól należy przesunąć się na planszy do gry. Choć kostka ewoluowała do dziwnych kształtów i zastosowań, my także postanowiliśmy przedstawić nasze rozwiązanie konstrukcji tego przedmiotu.
KIT w postaci zestawu do samodzielnego montażu oferowany przez
sklep.avt.pl, powstał na bazie niniejszego projektu opublikowanego na łamach czasopism: „Elektronika dla Wszystkich” lub „Elektronika Praktyczna”. Z racji naturalnego postępu technologicznego, jak również praktycznego podejścia do projektu, przede wszystkim zwiększającego jego uniwersalność, KIT konstrukcyjnie może się różnić od opisywanego oryginału.
Schemat ideowy kostki pokazano na rysunku 1. Na schemacie można wyodrębnić trzy bloki, Pierwszy to multiwibrator astabilny zbudowany z rezystorów R5...R8, kondensatorów C2 i C3, tranzystorów T1 i T2. Generuje on sygnał zegarowy taktujący układ U1. Częstotliwość generatora można zmienić poprzez zmianę pojemności kondensatorów C2 i C3.
Rysunek 1. Schemat ideowy kostki
Drugim blokiem jest układ U1, który jest licznikiem Johnsona. Na wyjściach Q0...Q5 układu U1 w takt sygnału zegarowego krąży jedynka logiczna, która decyduje o wyświetleniu liczby „oczek” za pomocą diod LED. W tym bloku znajdują się także diody D1...D9, które są konwerterem kodu 1 z 6 na liczbę wyświetlanych „oczek”.
Blok trzeci, to pole odczytowe zbudowane z siedmiu diod LED wraz z rezystorami ograniczającymi ich prąd. Diody przedstawiają wynik w takiej samej postaci jak oczka na zwykłej kostce.
Blok zaprojektowano na osobnej płytce.
Cały artykuł przeczytasz w serwisie Elektronika Praktyczna
KONTYNUUJ CZYTANIE