Żarówki samochodowe z włóknem wolframowym charakteryzują się rezystancją włókna zmieniającą się w zależności od jego temperatury. Posiadają one zatem nieliniową charakterystykę napięciowo-prądową. Właściwości takich żarówek wykorzystuje się z powodzeniem w projektach układów zwrotnic wielu zestawów głośnikowych, w których żarówka pełni rolę zabezpieczającą i jest podłączona bezpośrednio przed filtrem górnoprzepustowym głośnika wysokotonowego.
Tego typu rozwiązanie zastosowano m.in. w układzie zwrotnicy zestawu głośnikowego typu ZgB-200-4-566 produkowanego przez wrzesińską firmę Tonsil pod nazwą handlową „ZEUS”. Żarówka pełni w układzie rolę limitera i ogranicza moc doprowadzaną do uzwojenia cewki głośnika wysokotonowego podczas pracy z pełnym wysterowaniem, co jest szczególnie istotne w przypadku wystąpienia zjawiska przesterowania.
Wyniki pomiarów
Aby lepiej zapoznać się z właściwościami żarówki samochodowej typu P21W o napięciu pracy 12 V i mocy 21 W możemy zbudować prosty układ pomiarowy służący do wyznaczania jej charakterystyk metodą punkt po punkcie.
Brakujące dane dotyczące wartości oporu oraz mocy obliczono korzystając z prawa Ohma oraz z prawa Joule’a-Lenza. Na podstawie wyników pomiarów i obliczeń wykreślono zestaw charakterystyk.
W następnej kolejności zbudowano układ zastępczy zawierający dzielnik napięcia składający się z żarówki samochodowej z włóknem wolframowym oraz stuwatowego opornika ośmioomowego. Układ ten posłużył do wyznaczenia metodą punkt po punkcie charakterystyk pozwalających na przybliżone określenie zachowania się włókna wolframowego żarówki samochodowej w warunkach pracy z obciążeniem o charakterze rezystancyjnym.
Brakujące dane dotyczące wartości oporu oraz mocy obliczono korzystając z prawa Ohma oraz z prawa Joule’a-Lenza.