Ten subwoofer jest stosunkowo niedrogi i nie jest też wcale taki trudny w budowie, dzięki swojej sprytnej konstrukcji. Jeśli posiadasz już większość prostych narzędzi stolarskich, jego koszt wyniesie około 200 USD (w zależności od miejsca zakupu elementów). Zważywszy na wysoką sprawność kolumny, do jej zasilania można użyć stosunkowo niewielkiego wzmacniacza, aczkolwiek potrzebny będzie aktywny filtr pasmowo-przepustowy, który zostanie opisany w przyszłym miesiącu.
Subwoofer typu „tapped horn” oznacza, że jego jedyny przetwornik niskotonowy jest umieszczony wewnątrz tuby czy raczej długiego tunelu dźwiękowego. Ten typ subwoofera został rozsławiony przez Thomasa Danleya z Danley Sound Labs. Są one często używane do wzmacniania dźwięku; kilka przykładów można znaleźć na stronie siliconchip.com.au/link/ab9q.
Jeśli chcesz zobaczyć demonstrację subwoofera typu „tapped horn” w ekstremalnej postaci, obejrzyj film zamieszczony poniżej.
Określenie „tapped horn”, które w tym przypadku możemy rozumieć jako „kolumnę z dopingiem”, nie pasuje do inżyniera, ponieważ w rzeczywistości nie jest on jakoś dodatkowo wysilony. Zamiast tego, prawdopodobnie bardziej trafne byłoby nazwanie tego dopasowania zwrotną rurą rezonansową. Odłóżmy jednak semantykę na bok i użyjmy tej potocznej nazwy.
Po przeczytaniu kilku artykułów na temat tego podejścia do tworzenia subwoofera, Autor niniejszego tekstu postanowił sprawdzić, jak to działa. Celem było zaprezentowanie konstrukcji tubowej (lub, jak kto woli, labiryntowej), która pasuje do warunków domowych, umożliwiając Czytelnikom poznanie w przystępny sposób tej koncepcji. Tak więc, jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tego rodzaju subwooferem, oto Twoja szansa na spędzenie weekendu i przekonanie się, jak ta konstrukcja działa!
Ten subwoofer jest więcej niż wystarczający do salonu, gabinetu lub sypialni – został utrzymany w skromnych wymiarach i kosztach. Przedstawiona konstrukcja została uproszczona, aby uniknąć dziwnych kątów cięcia oraz usunięto niepotrzebne zaokrąglenia narożników, aby montaż był jak najprostszy. Skrzynka została nawet zwymiarowana tak, aby można było użyć standardowych arkuszy MDF przy minimum wymaganych cięć.
Przy projektowaniu głośników, projektant musi żonglować kilkoma parametrami, w szczególności: rozmiarem obudowy, poziom ciśnienia dźwięku (SPL – Sound Pressure Level), dopasowaniem niskich i wysokich częstotliwości (pasmo przenoszenia) oraz sprawnością (ile mocy potrzeba do osiągnięcia określonego poziomu dźwięku).
Obudowa tubowa może zwiększyć efektywność kolumny, pasmo przenoszenia i poziom SPL znacznie ponad to, co oferuje obudowa konwencjonalna, szczelna lub wentylowana. Osiąga to poprzez umieszczenie przetwornika wewnątrz toru akustycznego i poprowadzenie drogi propagacji dźwięku dookoła, tak, aby emisja dźwięku z tylnej części przetwornika dodawała się do propagacji z przedniej części przetwornika.
Ale nie ma czegoś takiego jak darmowy obiad, więc płaci się za to złożonością.
Adaptacja do wydania polskiego – Andrzej Nowicki