- obrazuje poziom sygnału na dwóch linijkach, z których każda składa się z 20 diod LED,
- 3 tryby wyświetlania: wskaźnik punktowy, wskaźnik liniowy (bargraph), wskaźnik liniowy (bargraph) z pamięcią wartości szczytowych,
- maksymalne napięcie wejściowe (RMS): 1,4 V,
- poziomy odniesienia dla poszczególnych diod LED w przypadku skali domyślnej (dBu): -32, -30, -28, -26, -24, -22, -20, -18, -16, -14, -12, -10, -8, -6, -4, -2, 0, 1, 3, 5,
- zasilanie: 8…10 V, 170 mA.
Dzisiaj, gdy wszystko jest na wyciągnięcie ręki, możemy przebierać w dostępnych rozwiązaniach układowych i mimo, że mamy czasy wszechobecnej techniki cyfrowej, to nadal można zakupić wiele analogowych układów wskaźników wysterowania różnej maści (w tym dość egzotycznych układów z Azji). Niemniej jednak implementacja analogowego wskaźnika tego typu nie jest żadnym wyzwaniem, gdyż aplikacje takich układów są niezmiernie proste i nie pozostawiają płaszczyzny do własnej inwencji a na dodatek mają z góry ustaloną funkcjonalność. Właśnie stąd wziął się pomysł na skonstruowanie własnej wersji tego typu urządzenia o rozszerzonej funkcjonalności i możliwości dostosowania do własnych potrzeb.
Zastanówmy się na początek, jak zbudowane powinno być takie urządzenie. Na pewno niezbędny jest jakiś obwód wejściowy przygotowujący sygnał audio do digitalizacji, następnie przetwornik ADC a na końcu mikrokontroler i wyświetlacz. Idea wydaje się prosta.
Poziomy sygnałów audio i stosowne skale
Zanim przejdę do szczegółowych rozwiązań układowych, kilka niezbędnych słów na temat poziomów sygnałów audio i stosownych skal. Niestety nie mam dobrych wieści. Stosowane są różne skale, dla których przewidziano różne sygnały odniesienia. I tak, mamy poziomy wyrażone w dB, w dBu, w dBV, dBFS (domena urządzeń cyfrowych) i wreszcie VU (skala analogowych mierników wysterowania nazywanych wolumetrami, które po raz pierwszy skonstruowano w USA w 1940 roku).
O ile pierwsze 4 są ściśle zdefiniowane i można je obliczyć (w wartościach skutecznych napięcia), o tyle skala VU (Volume Unit) ma różne poziomy odniesienia w zależności od standardu, rozgłośni czy kraju. Jedyne, co można o niej powiedzieć z całą pewnością, to to, że rozciąga się od -20 do +3, podczas gdy wartości -20 odpowiada 0%, zaś 0 odpowiada 100% (gdyż wartości procentowe także znajdują się na tej skali). Zwykle wartości 0 odpowiada sygnał o amplitudzie +4 dBu, lecz nie należy zbytnio przywiązywać się do tej wielkości, gdyż jak wspomniałem, występują znaczące różnice w interpretacji tych wartości. Już teraz powiem, że z tego właśnie powodu w naszym urządzeniu zdecydowałem się na skalę dBu (od -32 dB do +5 dB), jako powszechnie używaną w sprzęcie profesjonalnym (przynajmniej starej daty).