Wprowadzenie do MIDI. Muzyczna sieć
Obecnie praktycznie wszystkie elektroniczne instrumenty muzyczne są w pełni cyfrowe. W technice cyfrowej wymiana informacji jest znacznie łatwiejsza niż w analogowej. A formaty cyfrowej transmisji można łatwo standaryzować! W pewnym momencie pojawił się więc świetny pomysł. Możliwe byłoby współgranie (dosłownie!) różnych cyfrowych elektronicznych instrumentów muzycznych, gdyby tylko udało się uzgodnić jakiś międzynarodowy standard komunikacji między nimi. Zgodnie z tym pomysłem, cyfrowy syntezator i cyfrowy automat perkusyjny dawałyby się sterować przez jednego „elektronicznego dyrygenta”. Dzięki temu możliwe byłoby na przykład „dyrygowanie” całą elektroniczną orkiestrą ze zwykłego komputera. Oczywistym wyborem był jeden ze standardów komunikacji używanych w technice komputerowej, ponieważ wszystkie cyfrowe instrumenty muzyczne mają wbudowany jakiś mikrokontroler.
MIDI – magistrala wywodząca się z RS-232
Na tym polega pomysł – magistrala szeregowa wywodząca się ze standardu RS-232C, umożliwiająca wysyłanie danych do i z instrumentów muzycznych zawierających mikrokontrolery. Prawie wszystkie syntezatory, automaty perkusyjne, klawiatury sterujące, organy, sekwencery itp. są standardowo wyposażone w co najmniej jedno złącze MIDI. A wszystkie systemy operacyjne komputerów PC mogą odtwarzać „pliki MIDI”.
Co to jest MIDI?
MIDI to skrót od „Musical Instrument Digital Interface”. Jest to międzynarodowy standard, uzgodniony w 1983 roku, który pozwala elektronicznym instrumentom muzycznym komunikować się ze sobą. Słowo „komunikować się” przywodzi na myśl tworzenie sieci. Rzeczywiście, standard MIDI został zaprojektowany tak, aby można go było łatwo wykorzystać do utworzenia sieci muzycznej. System wywodzi się z tradycyjnego protokołu RS-232C. Istnieją jednak istotne różnice sprzętowe i programowe między standardem RS-232C a standardem MIDI.
Standard MIDI 1.0
Oryginalny standard ma numer wersji 1.0. Jest bardzo przejrzysty i łatwy do zrozumienia. Standard ten pozwala na połączenie w sieci MIDI do szesnastu rozróżnialnych urządzeń.
Wprowadzenie do protokołu
Niniejszy artykuł nie dotyczy co prawda oprogramowania MIDI czyli protokołu komunikacyjnego, lecz strony sprzętowej. Tym niemniej zaprezentujemy krótki wgląd w strukturę poleceń MIDI.
Każda transmisja MIDI składa się z bajtów (słów 8-bitowych). Najpierw jest wysyłany tzw. bajt statusu. Pozwala on rozróżnić, czy:
- dane są przeznaczone dla wszystkich dołączonych urządzeń;
- dane są przeznaczone dla jednego konkretnego urządzenia;
- dane są przeznaczone dla jednego głosu urządzenia wielogłosowego.
Następnie mogą się pojawić bajty danych, na przykład określające:
- numer wciśniętego klawisza klawiatury;
- szybkość naciśnięcia klawisza;
- siłę dociskania klawisza.