Serwisy partnerskie:
Close icon
Serwisy partnerskie

Historia i dziedzictwo legendarnego głośnika JBL L100 Century

Article Image
W świecie audio istnieją produkty, które nie tylko odgrywają ważną rolę w historii, lecz również zdobywają serca miłośników dźwięku, na długie miesiące. Jednym z tego typu produktów jest głośnik JBL L100 Century, który narodził się w czasach zmiany zarządu w firmie JBL oraz zmieniającego się podejścia do rynku konsumenckiego.

W momencie gdy dyrektorem ds. marketingu w firmie JBL stawał się Irving Stern, z łatwością, godną dziecka, dostrzeżono w firmie potencjał sukcesu monitorów studyjnych JBL, gdy mowa o segmencie konsumenckim. Tym sposobem narodził się pomysł na przeniesienie wysokiej w pełni jakości profesjonalnych systemów do świata konsumentów, który przełożył się z kolei w całości na koncepcję głośnika L100. W celu jego opracowania postanowiono zmodyfikować w wielu aspektach projekt głośnika 4310. Dokonano kilku pewnych uproszczeń tego głośnika tj. dla przykładu zachowano oryginalny układ przetworników, ale zarazem też zrezygnowano ze stosowania podwyższonej sekcji przedniej ścianki, a także z regulacji tłumienia w zwrotnicy i innych, pomniejszych rzeczy. Pracujący nad projektem głośnika L100 Arnold Wolf zadał sobie pytanie, jak nadać zwykłej obudowie półkowej trójwymiarowy charakter płaskiej powierzchni maskownicy głośnika, aby dodatkowo podkreślić jego tożsamość.

Głośniki JBL L100 Century

Po wielu próbach skupiono się na stosowaniu pianki jako materiału do produkcji maskownicy głośnika. Po przeprowadzeniu mnóstwa badań okazało się, że pianka ta była o wiele bardziej "przezroczysta akustycznie" niż większość istniejących wówczas konwencjonalnych tkanin w całości dedykowanych maskownicom głośników. W następstwie tego podjęto różne wysiłki w celu kształtowania pianki, co zaowocowało charakterystycznym wzorem o głębokim układzie kasetonowym. Gdy zaplanowano strategię marketingową dla nowego głośnika, Irving Stern z łatwością wpadł na pomysł nazwania go "The Century". Tuż po premierze na letnich Targach Elektroniki Konsumenckiej w Chicago, i to w 1970 roku, L100 stał się nie tylko największym, w praktyce, sukcesem JBL, lecz również najlepiej sprzedającym się głośnikiem dekady. Historia, którą przedstawiono w niniejszym wpisie stanowi inspirujący przykład jak można połączyć ze sobą innowację z tradycją, co przypomina o nowej serii głośników JBL Authentics z frontem w pełni nawiązującym do maskownicy lgendarnego już obecnie głośnika L100 Century.

Więcej informacji pod adresem: jbl.com.pl

Pan Arnold Wolf - współprojektant głośnika JBL L100 Century
Wideo
Firma: JBL
Tematyka materiału: Arnold Wolf, głośnik 4310, głośniki, historie, JBL, L100 Century
AUTOR
Źródło
jbl.com.pl
Udostępnij
Zobacz wszystkie quizy
Quiz weekendowy
Czujniki temperatury
1/10 Temperatura to
UK Logo
Elektronika dla Wszystkich
Zapisując się na nasz newsletter możesz otrzymać GRATIS
najnowsze e-wydanie magazynu "Elektronika dla Wszystkich"